PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Wielka wojna o lokalne połączenia kolejowe

Autor: www.rynek-kolejowy.pl/
02-07-2008 13:25

Spółka PKP Przewozy Regionalne poinformowała samorząd województwa opolskiego, jakiej dotacji oczekuje w przyszłym roku. Kwota ta wynosi prawie 40 mln zł i jest o 15 mln wyższa niż tegoroczna dopłata do przewozów pasażerskich. Jeśli region tych pieniędzy nie da, PKP zacznie likwidować połączenia.

- Przerabialiśmy to już w 2006 r., kiedy ukatrupiono nam 15 par pociągów, w tym wszystkie na trasie Brzeg - Nysa - komentuje Robert Wyszyński z Obywatelskiego Komitetu Obrony Kolei na Opolszczyźnie. - Zorganizujemy wielki bunt!
Co na propozycję PKP mówi samorząd województwa? - pyta poral www.rynek-kolejowy.pl.

- Jest dla nas nie do przyjęcia - komentuje wicemarszałek Andrzej Kasiura. - Nie mamy i nie damy takich pieniędzy. I taką odpowiedź otrzyma od nas PKP.

Na negocjacje zostało trochę czasu, nowy rozkład startuje w grudniu.

Od kilku lat za regionalne połączenia kolejowe odpowiadają wojewódzkie władze samorządowe. W praktyce wygląda to tak, że spółka PKP Przewozy Regionalne oblicza swoje koszty i przedstawia je Zarządowi Województwa. On musi zdecydować, jaki rozkład jazdy chciałby mieć i ile w związku z tym musi dopłacić z własnej kieszeni. Może też - i tak działo się na Opolszczyźnie - kupić własne szynobusy i wypożyczyć je przewoźnikowi.

W naszym regionie dzięki takiej operacji udało się przywrócić połączenie na trasie Opole-Kluczbork. Wysokość dotacji jest co roku przedmiotem trudnych negocjacji między PKP a samorządami. W tym roku wyglądana to, że czeka nas prawdziwa wojna.

- Z informacji spółki PKP PR wynika, że w 2009 r. jej deficyt na Opolszczyźnie wyniesie ponad 39 mln zł. Tyle musielibyśmy dopłacić, żeby utrzymać obecny rozkład jazdy - mówi wicemarszałek Andrzej Kasiura. - To jest ogromny skok. W 2004 r. nasza dotacja wynosiła 15 mln, w tym roku jest to już 25 mln. Możemy dołożyć góra 2 mln, ale w zamian za uruchomienie jakichś nowych połączeń. O kilkunastu milionach mowy nie ma.

Opolski Urząd Marszałkowski analizuje dane przekazane przez PKP. Wynika z nich, że koszty wożenia pasażerów mają wzrosnąć o 20 procent a przychody będą spadać.

- Mamy wrażenia, że jesteśmy ofiarami jakichś wewnętrznych decyzji koncernu PKP, na przykład w sprawie przyszłych podwyżek dla pracowników - komentuje Kasiura.

Niewykluczone, że żądania PKP są częścią kampanii, która ma nakłonić samorządy, by od stycznia 2009 r. utworzyły spółkę 16 regionów, która przejmie od PKP nierentowne przewozy lokalne.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 942 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 594 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP