Wkrótce przetarg na węzeł przesiadkowy w centrum Katowic

Wkrótce przetarg na węzeł przesiadkowy w centrum Katowic
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Na lipiec br. samorząd Katowic planuje ogłoszenie przetargu na budowę węzła przesiadkowego Sądowa w ścisłym centrum miasta. Węzeł ma umożliwiać przede wszystkim przesiadki z autobusów komunikacji miejskiej na dalekobieżne.

W środę przedstawiciele urzędu miasta podpisali w Ministerstwie Rozwoju umowę na dofinansowanie tego węzła przesiadkowego środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dotacja na projekt o wartości 59,5 mln zł ma wynieść 34,6 mln zł.

To jedyna inwestycja I etapu budowy Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych finansowana ze źródeł POIiŚ. Pozostałe trzy węzły tego etapu (Ligota, Brynów i Zawodzie) wspierają środki Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego - z puli Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

"Rozpoczęliśmy już prace nad centrum przesiadkowym w Ligocie, trwają przetargi na inwestycje na Zawodziu i w Brynowie, a w planach mamy łącznie aż osiem takich inwestycji" - zaznaczył prezydent Katowic Marcin Krupa. "W Katowicach czeka nas prawdziwa rewolucja komunikacyjna. Kładziemy duży nacisk na rozwój i promowanie transportu publicznego" - zapewnił.

Prezydent wyjaśnił, węzeł Sądowa będzie "dedykowany wszystkim mieszkańcom metropolii, którzy będą udawać się w dłuższe podróże - zarówno w kraju, jak i zagranicą". "Chcemy jak najszybciej przystąpić do procedury przetargowej, tak by jeszcze w 2019 r. z węzła przesiadkowego mogli korzystać podróżni" - zadeklarował Krupa.

Węzeł przesiadkowy przy ulicy Sądowej został pomyślany przede wszystkim pod kątem swobodnych przesiadek z autobusów komunikacji miejskiej na autobusy dalekobieżne. Węzeł ten znajduje się ok. 500 metrów od katowickiego dworca kolejowego (dojście do niego wiedzie jednak m.in. przez trzy ruchliwe skrzyżowania ze światłami).

Według wcześniejszych informacji przedstawicieli katowickiego magistratu po ukończeniu węzła zmieniona może zostać trasa znacznej części linii autobusów miejskich, które wjeżdżają m.in. na podziemny przystanek pod dworcem kolejowym. Docelowo miałyby one przejeżdżać także przez węzeł przy ul. Sądowej. Do węzła nie dotrą natomiast tramwaje kursujące pobliską ul. Gliwicką. Droga do nich również będzie oznaczała przejście ok. 300-400 metrów.

Zgodnie z zapowiedzią miasta, prócz peronów autobusowych, w węźle stanie m.in. budynek podróżny, w którym znajdą się: poczekalnie dla połączeń lokalnych (na parterze) i dalekobieżnych (na piętrze), a także mała gastronomia, punkt prasowy i przechowalnia bagażu. Projekt uwzględnia potrzeby kierowców autobusów dalekobieżnych - dyspozytornię, pomieszczenia socjalne i sanitariaty. Na terenie węzła znajdą się też wiata rowerowa, parking oraz mała architektura i zieleń.

W środę miasto przekazało m.in, że ogłoszenie przetargu na budowę węzła Sądowa jest zaplanowane jeszcze na lipiec br. Po wyłonieniu wykonawcy będzie on miał na realizację zadania 22 miesiące, by inwestycja była gotowa jesienią 2019 r.

W pierwszym etapie tworzenia Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych przewidziano budowę do 2019 r. m.in. dwóch węzłów typu Park and Ride, bezpośrednio powiązanych z komunikacją tramwajową: Zawodzie i Brynów. Węzeł Sądowa ma integrować komunikację autobusową o różnym zasięgu z komunikacją miejską. Węzeł Ligota przy dworcu kolejowym w południowej dzielnicy o tej nazwie ma z kolei łączyć komunikację miejską z koleją.

W drugim etapie, którego realizację przewidziano na lata 2018-2020, powstać mają węzły Park and Ride powiązane z koleją: Piotrowice i Podlesie, a także węzeł: Kostuchna - położony na końcu planowanej nowej linii tramwajowej. Ostatnio węzły te były już projektowane.

Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych będzie współfinansowany funduszami europejskimi z dwóch źródeł. We wrześniu ub. roku zarząd woj. śląskiego przyznał łącznie ok. 120 mln zł dofinansowania z RPO Woj. Śląskiego na trzy węzły zgłoszone w procedurze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT): Zawodzie, Brynów oraz Ligota.

Środki ZIT - w zamierzeniu katowickiego samorządu - mają również wesprzeć budowę węzłów Piotrowice, Podlesie i Kostuchna.

Projekt dotyczący węzła Sądowa został natomiast zgłoszony do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (w tzw. komponencie POIiŚ_TRA - komplementarnym do ZIT).

Według informacji podawanych przez miasto, wraz z ogłaszaniem dotychczasowych przetargów, koszt budowy węzła Zawodzie oszacowano na 64,2 mln zł, węzła w Brynowie na ponad 66,6 mln zł, natomiast węzeł w Ligocie ma powstać kosztem ok. 14 mln zł (zawarta już umowa z firmą Skanska opiewa na 9 mln zł).
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wkrótce przetarg na węzeł przesiadkowy w centrum Katowic

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!