Budowa nowych szlaków kolejowych w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) będzie koordynowana przez spółkę powołaną w najbliższym miesiącu - poinformował pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild. Dodał, że jeżeli będzie taka potrzeba, to zostanie też powołana spółka do realizacji budowy.
- Budowa nowych szlaków kolejowych w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie koordynowana przez "spółkę powołaną w ciągu najbliższego miesiąca".
- - Jeżeli zaistnieje taka potrzeba, powołamy nowa spółką przeznaczoną do realizacji budowy. W razie potrzeby nie wykluczamy zmian ustawowych - podkreślił Wild.
- Inwestycje kolejowe będą współfinansowane ze środków publicznych oraz funduszy europejskich w ramach nowej perspektywy.
- Decyzja co do źródła finansowania węzła CPK nie została jeszcze podjęta.
- Konkretne plany, lista inwestycji, będzie sporządzona jeszcze w tym roku - wskazał pełnomocnik rządu ds. CPK, który w czwartek odpowiadał na Twitterze na pytania czytelników Rzeczpospolitej.
Wild dodał, że czas potrzebny studium wykonalności to około 1,5 roku.
- W studium wykonalności znajdą się kosztorysy, niezależnie od tego jeszcze w tym roku zostanie przedstawiony program CPK, w którym omówione zostaną inwestycje wchodzące w jego skład - zaznaczył.
- Jestem pewien, że inwestycja jest potrzebna - stwierdził Mikołaj Wild.
Ustawa o Centralnym Porcie Komunikacyjnym weszła w życie w czwartek. Spółka celowa będzie ze 100-proc. udziałem Skarbu Państwa i ma odpowiadać za przygotowanie, realizację programu inwestycyjnego, koordynację oraz kontrolę realizacji przedsięwzięć związanych z CPK.
Kapitał zakładowy spółki celowej ma wynieść co najmniej 10 mln zł i może zostać objęty w zamian za wkłady pieniężne lub niepieniężne. Ponadto, spółka celowa może zostać przekształcona w spółkę akcyjną.
Zarząd tej spółki ma składać się z nie więcej niż pięciu osób, a rada nadzorcza z nie więcej niż siedmiu osób. Pełnomocnik ma być przewodniczącym rady nadzorczej spółki celowej. Skarb Państwa ma rozwiązać spółkę po zrealizowaniu celu, dla którego została utworzona. Może ją również rozwiązać w przypadku niewykonywania lub nienależytego wykonywania zadań.
Centralny Port Komunikacyjny ma być usytuowany między Łodzią a Warszawą, na jego lokalizację wskazywany jest Stanisławów w gminie Baranów, koło Grodziska Mazowieckiego.
Nowe lotnisko ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do ok. 100 mln. Lotnisko ma powstać na ok. 3 tys. ha gruntów.
Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejnych 8 lat, do końca 2027 r.
Rząd przekonuje, że budowa nowego portu jest konieczna w związku z tym, że warszawskie Lotnisko Chopina nie może pełnić funkcji dużego portu przesiadkowego. Przepustowość lotniska w Warszawie jest na wyczerpaniu i w związku z dynamicznie rosnącym ruchem lotniczym w regionie, w następnych latach nie będzie w stanie go obsłużyć. W 2017 r. port obsłużył 15,72 mln pasażerów, o 22 proc. więcej niż w 2016 r.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Wkrótce spółka do budowy linii kolejowych do CPK