Rozplanowany na trzy lata remont ok. 4,9 km ekspresowej trasy S1 w Sosnowcu (tzw. Wschodniej Obwodnicy GOP) przygotowuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W ub. tygodniu przedsięwzięcie skierowało do realizacji Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.
Na przebiegającym przez Sosnowiec odcinku trasy S1 kierowcy już teraz napotykają utrudnienia. Pod koniec ub. roku na wysokości sosnowieckiego osiedla Bór rozpoczął się zaplanowany na dwa lata remont 330-metrowej estakady. Obiekt jest stopniowo częściowo rozbierany, a następnie odbudowywany i doprowadzany do obecnych wymagań umożliwiających ruch pojazdów "dopuszczonych do ruchu bez ograniczeń".
Równolegle katowicki oddział GDDKiA pracuje nad projektem nazwanym "Rozbudowa drogi ekspresowej S1 odcinek Sosnowiec-Mysłowice". Jak jednak przekazał rzecznik oddziału Marek Prusak, chodzi o odcinek w obrębie granic Sosnowca - od węzła z ul. Lenartowicza do miejsca za jednostronnym zjazdem do terenów inwestycyjnych w miejscu kopalni piasku Maczki-Bór.
"To zadanie przewidziane do realizacji w trybie trzyletnim - z latami finansowania zapisanymi na 2017-19. Jego realizacja rozpocznie się, kiedy otrzymamy zgodę na ogłoszenie postępowania przetargowego. Trzeba tam będzie wykonać dokumentację, uzyskać decyzję o zgodzie na realizację inwestycji drogowej i zrealizować budowę" - powiedział PAP Prusak.
W programie inwestycyjnym (wprowadzony rozporządzeniem zestaw procedur i wytycznych związanych z prowadzeniem inwestycji) znajdują się m.in.: przebudowa drogi pod kątem nacisku 115 kN, przebudowa odwodnienia oraz budowa ekranów akustycznych.
Częścią przedsięwzięcia ma również być przebudowa łącznic na węźle z ul. Lenartowicza oraz budowa rond w ciągu tej ulicy (na końcu obu łącznic). W zależności od sposobu zaprojektowania tej części inwestycji, wobec ew. decyzji ws. spełniania parametrów dla drogi ekspresowej, być może potrzebna okaże się decyzja środowiskowa.
Remont sosnowieckiego odcinka trasy S1 jest jednym z paru przedsięwzięć inwestycyjnych przygotowywanych dla tej arterii przez katowicki oddział GDDKiA.
Obecnie trwa m.in. przetarg na budowę drugiej jezdni obecnego jednojezdniowego odcinka S1 Pyrzowice-Podwarpie (ok. 9,5 km). W pierwszym etapie zgłosiło się 24 oferentów (w tym jeden po terminie), 20 z nich zaproszono do drugiego etapu. Pierwotnie podpisanie umowy przewidziano na grudzień 2016 r.; na razie nie wiadomo czy termin ten będzie mógł być dotrzymany.
Dla kolejnego, liczącego niespełna 8 km odcinka drogi krajowej nr 1 na południowy wschód od węzła Podwarpie powstał projekt przebudowy go do standardu trasy ekspresowej. Przyjęty przez poprzedni rząd Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023(25) przewidział to zadanie na lata 2017-2020.
Dotąd uzyskano m.in. decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach tej inwestycji, w marcu ub. roku minister infrastruktury uzgodnił program inwestycyjny.
GDDKiA przygotowuje też budowę liczącego ok. 40 km nowego odcinka drogi ekspresowej S1 z Mysłowic do Bielska-Białej. Niemal w całości ma on przebiegać przez teren woj. śląskiego; do woj. małopolskiego dochodziłaby licząca łącznie 10 km dwujezdniowa obwodnica Oświęcimia (zaplanowano też osobną obwodnicę Bierunia - ok. 4 km).
Budowę tej nowej części S1 program poprzedniego rządu zakładał na lata 2018-2021. W czerwcu br. Dyrekcja złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W lipcu i sierpniu wpłynęły od niej odwołania, które są obecnie rozpatrywane.
Oczekiwana jest także decyzja Komisji Europejskiej ws. zatwierdzenia dofinansowania budowy liczącego 8,5 km tzw. obejścia Węgierskiej Górki z unijnego instrumentu "Łącząc Europę". Chodzi o brakujący odcinek trasy S1 z Bielska-Białej do słowackiej granicy w Zwardoniu, na którym przewidziano m.in. dwa dwukomorowe tunele).
Niezależnie od przedsięwzięć GDDKiA samorząd Sosnowca w grudniu br. zamierza ogłosić przetarg na dokumentację węzła trasy S1 z układem drogowym w pobliżu centrum miasta, terenami inwestycyjnymi po dawnej kopalni piasku Maczki-Bór oraz z obszarem KSSE w dzielnicy Dańdówka. Szacowany koszt inwestycji przekracza 100 mln zł, miasto planuje zrealizować ją samodzielnie.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Wkrótce trzyletni remont trasy S1 w Sosnowcu. Będą spore utrudnienia