Władze Małopolski zabiegały w Brukseli o nową linię kolejową

Władze województwa małopolskiego przekonywały w poniedziałek przedstawicieli Komisji Europejskiej do takiej modyfikacji Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), aby w regionie powstała nowa linia kolejowa pomiędzy Podłężem a granicą Polski ze Słowacją.

Przebiegające przez Kraków połączenie stanowiłoby najkrótszą drogę kolejową z południowej Polski do portów Morza Czarnego. Pozwoliłoby to na usprawnienie ruchu towarowego między Polską, Rumunią, Słowacją i Węgrami. Do jej uruchomienia potrzebny jest nowy, około 140-kilometrowy odcinek linii kolejowej od Podłęża przez Piekiełko do granicy Polski ze Słowacją. Koszt jej budowy szacowany jest na ok. 5 mld zł.

"Znaczenie małopolskiego odcinka sieci TEN-T jest widoczne w całym europejskim układzie transportowym. Najważniejsze jest połączenie portów bałtyckich i Morza Czarnego" - mówił z Brukseli podczas poniedziałkowej wideokonferencji wicemarszałek województwa małopolskiego, Roman Ciepiela.

Jak podkreślił, budowa tej linii jest konieczna zarówno z regionalnego, jak i z europejskiego punktu widzenia. Miałaby ona zasadnicze znaczenie dla rozwoju unijnego rynku wewnętrznego.

Eurodeputowana Róża Thun (PO), która lobbuje za projektem w Brukseli poinformowała, że doskonale wpisuje się on w politykę transportową UE.

"Naszą inicjatywę poparli eurodeputowani z czterech krajów, dla których projekt odcinka jest ważny - Polski, Węgier, Słowacji i Rumunii. Pokazaliśmy tym samym, że skutecznie łączymy politykę regionalną i europejską" - zaznaczyła Thun.

Ostateczne decyzje Komisji Europejskiej w tej sprawie mają zapaść w lipcu bieżącego roku. Przedsięwzięcie mogłoby być finansowana w ramach nowej perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020.

Władze Małopolski dążą do modyfikacji i uzupełnienia przebiegu Transeuropejskiej Sieci Transportowej na terytorium Polski od 2009 roku. Postulat samorządu województwa uwzględnił polski rząd, który wiosną 2010 roku przedstawił Komisji Europejskiej swoją kompleksową propozycję w sprawie modyfikacji przebiegi TEN-T.

Obecnie na terenie Polski z funduszu TEN-T są współfinansowane modernizacje: linii E 30 na odcinku Kraków - Medyka - granica państwa, linii E 59 na odcinku Poznań - Szczecin - Świnoujście oraz linii C-E 65 Tczew - Bydgoszcz - Tarnowskie Góry - Pszczyna. Modernizowany i rozbudowywany jest także Warszawski Węzeł Kolejowy oraz Katowicki Węzeł Kolejowy.

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Władze Małopolski zabiegały w Brukseli o nową linię kolejową

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!