XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 21 godz
  • 12 min
  • 31 sek

Wodzisław Śląski: Dworzec i centrum przesiadkowe z unijnym dofinansowaniem

  • aw/PAP
  • Opublikowano: 20 października 2017 - 17:32 | Zaktualizowano: 20 października 2017 - 17:34
Wodzisław Śląski przebuduje i rozbuduje budynek tamtejszego dworca kolejowego, utworzy przy nim centrum przesiadkowe, a także zbuduje w mieście nowe drogi rowerowe. W piątek władze miasta i województwa podpisały umowy na unijne dotacje do tych przedsięwzięć.

• Ich łączny koszt oszacowano w unijnych projektach na ok. 14,4 mln zł.

• Wartość umów o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego to ok. 10,9 mln zł. 

• Wybrano już wykonawców wszystkich elementów inwestycji.

W poprzednich latach samorząd Wodzisławia zdecydował, aby wraz z remontem linii nie budować przystanku kolejowego w rejonie istniejącego w tym mieście dworca autobusowego. W 2015 r. miasto kupiło od PKP dworzec kolejowy. Zgodnie z realizowanymi obecnie zamierzeniami obiekt ten zostanie wyremontowany, a obok powstanie centrum przesiadkowe.

Przewidziane do marca 2019 r. prace przy dworcu kolejowym zakładają zachowanie starej konstrukcji obiektu i zabiegi konserwatorskie (m.in. przywrócony zostanie naturalny kolor ceglanych murów). Docelowo dworzec z zewnątrz ma zostać podświetlony.

Do dotychczasowego budynku dostawiona ma zostać zewnętrzną klatka schodowa z windą; powstać ma też dodatkowa galeria, połączona z pierwszym piętrem dworca. Wewnątrz na parterze mają mieścić się m.in.: poczekalnia, strefa kas, skrzynki bagażowe, toalety, gastronomia i salonik prasowy; na piętrze - cztery sale przeznaczone na spotkania np. organizacji pozarządowych.

Inwestycja związana z centrum przesiadkowym obejmie m.in.: wjazd od ronda Karviny i utworzenie na części przylegającego skweru pętli i peronów dla autobusów oraz parkingu typu park&ride na 40 miejsc, budowę miejsca do bezpiecznego przechowania rowerów, wypożyczalni rowerów oraz parkingu dla osób niepełnosprawnych.

Planowane jest też wyodrębnienie nowych ścieżek rowerowych wzdłuż obiegającej tzw. Nowe Miasto ul. 26 Marca oraz szerokiego ciągu pieszo-rowerowego od ul. Pośpiecha do Rodzinnego Parku Rozrywki "Trzy Wzgórza". Nowe trasy mają zostać włączone do obecnych dróg rowerowych. Część przydworcowa tego zadania ma być gotowa do wiosny 2019 r., część pozostałej infrastruktury - jesienią 2018 r.

Podczas konferencji Wojciech Saługa i prezydent miasta Mieczysław Kieca podpisali umowy dotacyjne dotyczące obu projektów (fot./wodzislaw-slaski.pl)
Podczas konferencji Wojciech Saługa i prezydent miasta Mieczysław Kieca podpisali umowy dotacyjne dotyczące obu projektów (fot./wodzislaw-slaski.pl)

Pod kątem oszacowanego na 5,8 mln zł projektu rewitalizacji dworca przyznana dotacja z RPO wyniosła 4,9 mln zł. Dofinansowanie pod kątem szacowanych na 8,6 mln zł prac ujętych w projekcie centrum przesiadkowego - zbliża się do 6 mln zł. W przetargu dotyczącym prac budowlanych na dworcu, miasto uzyskało cenę 7,2 mln zł. Prace związane z obiema częściami projektu dotyczącego centrum przesiadkowego będą kosztowały 2,5 mln zł oraz 2,7 mln zł.

W czasie realizacji obu inwestycji liczba pociągów odjeżdżających z tego miasta w kierunku Rybnika powinna stopniowo zwiększać się. Chodzi o plany uruchomienia - we współpracy z pobliskim Rybnikiem - dodatkowych pociągów łączących te miasta. Samorządom zależy, by zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu publicznego - aby odkorkować lokalne drogi. Sprzyja temu wyremontowana w ostatnich latach linia kolejowa nr 158 Rybnik - Wodzisław Śląski - Chałupki.

Niezależnie od obecnych siedmiu par pociągów uruchamianych przez należące do samorządu województwa Koleje Śląskie (w większości na trasie Katowice - Chałupki/Bohumin), Rybnik i Wodzisław sygnalizowały wolę dopłaty do pierwszych dodatkowych połączeń już w grudniu br., a do kolejnych - od czerwca 2018 r. Docelowo miasta chciałyby, aby kursowało między nimi ok. 20 par pociągów na dobę.

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!