Wspólny bilet ZTM i Kolei Mazowieckich na kolejne cztery lata

Wspólny bilet ZTM i Kolei Mazowieckich na kolejne cztery lata
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Zarząd Transportu Miejskiego i Koleje Mazowieckie przez kolejne cztery lata będą posiadały tzw. wspólny bilet. Umowę w tej sprawie podpisano w środę w Warszawie.

Jak przypomniano podczas środowego podpisania umowy, współpraca Zarządu Transportu Miejskiego (ZTM) i Kolei Mazowieckich (KM) została zawarta w 2005 r. i dotyczyła jedynie odcinka między Warszawą Wschodnią a Ursusem. Obecnie z oferty "Wspólnego Biletu" korzystać mogą mieszkańcy kilkudziesięciu miejscowości w obszarze ograniczonym stacjami Sulejówek Miłosna, Śródborów, Zalesie Górne, Pruszków, Płochocin, Legionowo Przystanek i Legionowo Piaski oraz Zagościniec.

"To nowy etap naszej współpracy. Wszystko po to, by mieszkańcy aglomeracji warszawskiej wiedzieli, że traktujemy ich poważnie (...), realizując politykę transportową m st. Warszawy. Duży nacisk postawiliśmy na kwestie taryfowe. Według badań 49 procent podróżnych w pociągach KM z aglomeracji dojeżdża do Warszawy, korzystając ze +Wspólnego Biletu+. W obrębie samej Warszawy ten odsetek to już 60 procent. To cieszy, bo zawsze były wątpliwości, czy system kolejowy da się wykorzystać w sposób lepszy, bardziej efektywny dla przewozów mieszkańców Warszawy. Te wyniki pokazują, że to się udaje. Podnosząc jakość usługi postaramy się, by pasażerów było jeszcze więcej" - powiedział dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Wiesław Witek.

Po raz pierwszy umowę podpisano na okres aż czterech lat. Dzięki temu pasażerowie będą mieli pewność, że oferta będzie stabilna i trwała - przekonywano podczas środowej uroczystości w warszawskim ratuszu. Podkreślono także, że wspólny bilet to nie tylko atrakcyjna finansowo oferta, ale oznacza także mniejszą ilość koniecznych do podróży dokumentów - jeden bilet zastąpi dwa.

"Zawarcie umowy wieloletniej daje nam gwarancję współpracy w dłuższym horyzoncie czasowym. Dla pasażerów zaś będzie to zapewnienie stabilności +Wspólnego Biletu+ w aglomeracji warszawskiej. Umowa obejmie obszar wszystkich gmin partnerskich, z którymi mamy zawarte porozumienie" - powiedział Witek.

Jednostką rozliczeniową, jak w poprzednich latach, jest pociągokilometr. Za każdy pociągokilometr w roku 2016 ZTM zapłaci KM 26,38 zł netto. W 2017 r. stawka wzrośnie do 27, 31 zł; w 2018 r. będzie to 28,21, a w 2019 - 29, 11 zł netto. W 2016 r. na obszarze "Wspólnego Biletu" KM wykonają ponad 5,3 mln pociągokilometrów.

"To potężna rzecz dla Mazowsza, mieszkańców i władz Warszawy. Dotychczas podpisywaliśmy takie umowy co roku. To okres czasowy, który wychodzi poza wybory samorządowe w 2018 r. Umowa wychodzi naprzeciw samorządom podwarszawskim, które partycypują we +Wspólnym Bilecie+. Nie chcemy by ta kwestia była elementem kampanii wyborczych" - powiedział Dariusz Grajda, członek zarządu spółki Koleje Mazowieckie.

Jak dodał, w oparciu o umowę KM mogą prowadzić dodatkowe inwestycje. "Na dzień dzisiejszy tym co możemy zrobić jest zakup i wymiana pociągów. Odbierzemy w tym roku wszystkie 22 wagony piętrowe, z dwoma lokomotywami od bydgoskiej Pesy, odebraliśmy także dwa szynobusy. Przed nami kolejne zakupy i modernizacje. Inwestujemy także w zaplecze techniczne, jak nowoczesna myjnia taboru, zabiegamy o powstanie nowoczesnego zaplecza utrzymaniowo-technicznego, rozbudowę bazy utrzymaniowej (). Cieszę się, że z dobrodziejstwa, jakie niesie ze sobą to ważne dla regionu porozumienie znów korzystają także mieszkańcy powiatu wołomińskiego" - podkreślił.

"Co ważne, jeśli ktoś jedzie do Modlina na lotnisko czy z niego wraca może skorzystać z biletu lotniskowego. W tej umowie bilet pozostaje, jednak zamiast 60 minut ważności, pozostanie aktualny przez 75 minut" - dodał Grajda.

Zapowiedziano także zmodernizowanie taboru, które pozwoli na stałe podnoszenie standardów świadczonych usług przewozowych. W grudniu b. r. KM podpisały umowę na naprawę z modernizacją 91 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Jak zapowiedziano, do parku taborowego dołączą kolejne dwa szynobusy, które obsługują połączenia na liniach niezelektryfikowanych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!