XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Współpraca kolei z liniami lotniczymi to szansa dla przewoźników

Współpraca kolei z liniami lotniczymi to szansa dla przewoźników
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Branża kolejowa powinna rozważyć sięgnięcie po rozwiązania informatyczne nowej generacji, podobne do używanych przez linie lotnicze. Współpraca kolei z liniami lotniczymi jest ogromną szansą dla przewoźników, a jednocześnie daje większe możliwości pasażerom -mówi Paweł Rek, dyrektor generalny Amadeus Polska - dyrektor regionalny na Europę Środkową w rozmowie z Anną Jakubczyk z PRTL.pl.

Czy firmy chętnie sięgają po narzędzia do zarządzania podróżami służbowymi?

- Rośnie świadomość przedsiębiorstw w zakresie potrzeby efektywnego zarządzania podróżami służbowymi, przede wszystkim w celu generowania oszczędności z tego tytułu. Dlatego korporacje coraz chętniej wprowadzają politykę podróży służbowych, umożliwiającą odpowiednie dysponowanie budżetem przeznaczonym na wyjazdy biznesowe z uwzględnieniem kosztów, zarządzania profilami tworzonymi dla grup pracowników lub działów firmy oraz samokontrolą pracowników, którzy muszą wybrać poszczególne elementy podróży z zatwierdzonej puli zasobów. Co więcej, dzięki polityce podróży korporacje mogą negocjować atrakcyjne stawki z hotelami czy liniami lotniczymi oraz innymi dostawcami usług turystycznych.

W celu skutecznego zarządzania podróżami służbowymi korporacje wykorzystują narzędzia informatyczne. Przykładowo, nasza internetowa aplikacja Amadeus e-Travel Management do samodzielnej rezerwacji podróży służbowych umożliwia łatwy i szybki dostęp do kompleksowej oferty wielu dostawców przy zachowaniu kontroli kosztów już na etapie planowania podróży. Konkretne oferty są prezentowane na jednej stronie w przejrzysty sposób, co pozwala na ich selekcję i finalny wybór dosłownie za pomocą jednego kliknięcia. Platforma jest przy tym prostota w obsłudze i z łatwością integruje się z pozostałymi systemami IT funkcjonującymi w firmie. Dzięki Amadeus e-Travel Management wydatki korporacji na podróże służbowe mogą zostać zredukowane nawet o 20% zaledwie w ciągu kilku miesięcy.

Jak obecnie wygląda sytuacja branży kolejowej - czy kolej jako środek transportu ma szansę na rozwój czy raczej możemy mówić o stagnacji w tym obszarze?

- Obserwujemy rozwój europejskiej branży kolejowej. Z naszego raportu zatytułowanego „The Rail Journey to 2020” wynika, że do roku 2020 liczba pasażerów korzystających z dalekobieżnych połączeń kolejowych w Europie przekroczy 1,36 mld osób, co oznacza wzrost o około 21 procent (238 mln) w porównaniu do roku 2011. W Polsce w 2011 roku z zagranicznej podróży koleją skorzystały 2 miliony pasażerów, a z krajowych połączeń – 263 miliony. Z kolei 30 milionów pasażerów podróżowało na trasach długodystansowych (powyżej 100 kilometrów, włączając szybką kolej), zaś 235 milionów na odcinkach krótkodystansowych (do 100 kilometrów, wykluczając kolej miejską, np. metro). Powyższe dane pokazują, że mimo wielu trudności, z jakimi boryka się polska branża kolejowa, jest w niej duży potencjał.

Z kolei raport Amadeus „Back on Track” wskazuje, że branża kolejowa powinna rozważyć sięgnięcie po rozwiązania informatyczne nowej generacji, podobne do używanych przez linie lotnicze. Koncepcja wspólnej platformy eksploatowanej na zasadach outsourcingu, użytkowanej przez konkurujących ze sobą przewoźników, umożliwi firmom kolejowym korzystanie z najnowszych technologii.

Czy jest szansa, aby branża kolejowa i lotnicza połączyły swoje siły, tworząc np. wspólne bilety?

- Obecnie mamy do czynienia z upowszechnieniem koncepcji transportu multimodalnego. Przykładem połączenia pomiędzy lotnictwem i koleją jest współpraca Lufthansy i Deutsche Bahn w Niemczech. Lufthansa uruchomiła internetową platformę rezerwacji biletów lotniczych i kolejowych w Niemczech. Dzięki niej pasażerowie w kilku prostych krokach będą mogli zamówić bilet na pociąg oraz samolot. Wierzymy, że tego rodzaju współpraca jest ogromną szansą dla przewoźników, a jednocześnie daje większe możliwości pasażerom. Mamy nadzieję, że w niedalekiej przyszłości również w Polsce będziemy mogli mówić o takich rozwiązaniach.

Jak wygląda współpraca portów lotniczych z liniami lotniczymi? Jak firma Amadeus wspiera lotniska w dalszym rozwoju?

- Rosnące naciski ze strony udziałowców i konkurentów wymuszają na portach lotniczych jak najefektywniejsze wykorzystywanie zasobów informatycznych do skutecznego działania i lepszej współpracy z liniami lotniczymi. Dlatego lotniska muszą rozważać integrację swoich systemów z aplikacjami wykorzystywanymi przez przewoźników lotniczych.

Amadeus wspiera porty lotnicze w ich dalszym rozwoju. W ubiegłym roku firma nawiązała współpracę z lotniskami w Monachium i Kopenhadze w celu wdrożeniadwóch nowych rozwiązań informatycznych dedykowanych portom lotniczym. Oba produkty firmy Amadeus – Airport Sequence Manager oraz Airport Fixed Resource Optimiser – będą stanowić część nowego pakietu rozwiązań Amadeus dla portów lotniczych.

Z kolei na początku 2014 roku firma Amadeus poinformowała o nabyciu UFIS Airport Solutions, czołowego dostawcy technologii informatycznych dla portów lotniczych, podkreślając tym samym swój dalszy rozwój w zakresie rozwiązań IT dedykowanych lotniskom. Przejęcie UFIS Airport Solutions znacząco umacnia pozycję naszej firmy w obszarze technologii wykorzystywanych na lotniskach. UFIS zapewni Amadeus komplementarny pakiet rozwiązań technologicznych dla portów lotniczych, oparty na 25-letnim doświadczeniu firmy w zakresie rozwoju oprogramowania dedykowanego lotniskom.

W marcu br. Amadeus poinformował także o wprowadzeniu opartej na chmurze platformy IT dla portów lotniczych – Amadeus Airport Common Use Service (ACUS) – umożliwiającej wykonywanie wszelkich operacji dotyczących obsługi pasażera. Rozwiązanie oparte na modelu chmury typu SaaS (ang. Software as a Service) pozwoli liniom lotniczym i obsłudze naziemnej dzielić przestrzeń i zasoby informatyczne lotniska, eliminując wydatki na hosting i ich rozbudowę. Wdrożenie Amadeus ACUS umożliwi lotniskom wyeliminowanie kosztownych systemów funkcjonujących wewnątrz ich struktury, redukując wydatki operacyjne z nimi związane i minimalizując ich wpływ na środowisko. Ponadto platforma podniesie sprawność i elastyczność reagowania na nieprzewidziane sytuacje, takie jak nagłe pogorszenie warunków atmosferycznych czy wzmożony ruch lotniczy w godzinach szczytu. Linie lotnicze będą mogły także obniżyć koszty dzięki scentralizowanej łączności z lotniskami i uproszczeniu obsługi pasażerów. Usprawnienia te znacząco poprawią doświadczenia podróżnych korzystających z usług portów lotniczych, eliminując kolejki i zmniejszając frustrację pasażerów.

Czy inwestycje w badania i rozwój mają duże znaczenie dla takich firm jak Amadeus?

- Ambicją firmy Amadeus jest kształtowanie przyszłości branży turystycznej poprzez dostarczanie jej rozwiązań technologicznych, które wspierają ją w rozwoju i osiąganiu sukcesów. Dlatego na bieżąco inwestujemy w rozwój swoich usług i produktów. Potwierdza to chociażby wyróżnienie Amadeus w rankingu Komisji Europejskiej „2013 EU Industrial R&D Investment Scoreboard”jako jednej z wiodących firm inwestujących w badania i rozwój (BiR). Amadeus po raz kolejny znalazł się na szczycie tego europejskiego zestawienia 1000 europejskich firm i 2000 największych na świecie przedsiębiorstw, które w 2012 roku dokonały największych inwestycji w BiR, lokując w tym obszarze 440,3 mln euro i odnotowując 26,7 proc. wzrost w stosunku do roku 2011, co stanowi 15,1 proc. całkowitych przychodów firmy. Taki poziom inwestycji plasuje firmę na pozycji lidera branży turystycznej zarówno w europejskich, jak i światowych rankingach.

Czy branża turystyczna korzysta z technologii mobilnych? Jakie rozwiązania są najczęściej wybierane?

- Technologie mobilne to jeden z kluczowych trendów w branży turystycznej, który stanowi i będzie stanowić również jeden z głównych czynników rozwoju tego sektora w najbliższych latach. Wpływa na to przede wszystkim fakt, że turyści chcą mieć dostęp do informacji na temat podróży w dowolnym miejscu i czasie. Dlatego firmy turystyczne oferują im proste w obsłudze rozwiązania umożliwiające wyszukanie i rezerwację taniego lotu, porównanie miejsc noclegowych i szybką rezerwację najbardziej atrakcyjnego z nich czy wynajem samochodu. Należy jednak pamiętać, że proces sprzedaży zaczyna się już wcześniej, podczas przeglądania ofert zarówno na komputerze, ale również na smartfonie czy tablecie, stąd muszą one być przejrzyste dla konsumenta.

Aplikacje na urządzenia przenośne zyskują również popularność jakomobilne przewodniki. W tego typu narzędzia inwestują nie tylko firmy turystyczne, ale również gminy czy województwa. Amadeus również posiada tego typu mobilną aplikację – VisitEurope.Została ona opracowana na zlecenieEuropejskiej Komisji Turystyki (ang. European Travel Commission, ETC) w celu promocji Europy jako atrakcyjnej destynacji turystycznej. Rozwiązanie jest również częścią strategii “Destination Europe 2020”, która stanowi wspólną inicjatywę Komisji Europejskiej i ETC, mającą na celu wzmocnienie wizerunku Europy na odległych rynkach poprzez działania promocyjne oraz wdrażanie nowych technologii we współpracy z głównymi przedstawicielami branży. VisitEurope jest dostępna do bezpłatnego pobrania na iPada w Stanach Zjednoczonych, Argentynie, Brazylii, Chile i Kanadzie, a jednocześnie została wprowadzona jej globalna wersja webowa. Ponadto aplikacja umożliwia podróżnym dzielenie się informacjami z wyjazdu za pośrednictwem wybranych kanałów społecznościowych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Współpraca kolei z liniami lotniczymi to szansa dla przewoźników

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!