PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

WWF: o emisjach CO2 przez lotnictwo

Autor: PAP
26-06-2007 16:09

Prognozowany wzrost liczby pasażerów linii lotniczych o dodatkowe 30 mln osób w ciągu 13 lat i związany z tym zwiększony ruch powietrzny będzie miał wpływ na klimat, dlatego sektor lotniczy powinien być jak najszybciej włączony w europejski system handlu uprawnieniami do emisji CO2 - uważa organizacja ekologiczna WWF.

W Unii Europejskiej trwa debata nad włączeniem tego sektora do systemu, ale - jak podkreślają ekolodzy z WWF - propozycje unijnych instytucji "mijają się z celem".
Europejski system handlu CO2 obejmuje większość instalacji z dziedziny energetyki (powyżej 20 megawatów mocy) i przemysłu energochłonnego. Lotnictwo nie było do tej pory objęte tym systemem. Unijne propozycje zakładają przyznanie liniom lotniczym 97 proc. uprawnień do emisji CO2, a 3 proc. miałoby być sprzedawane na aukcjach.

- Propozycja Komisji Europejskiej może spowodować wzrost, a nie redukcję emisji gazów cieplarnianych - wynika z najnowszego raportu WWF, przekazanego PAP.

Liczba tych uprawnień ma być przyznawana przewoźnikom na podstawie liczby pasażerów, którzy wybrali dane linie w ciągu konkretnego roku (chodzi o rok bazowy kończący się na dwa lata przed rozpoczęciem okresu handlu emisjami).

WWF ostrzega, że wiedząc o tej metodologii, przewoźnicy obniżą ceny biletów, by wykazać możliwie największą liczbę pasażerów. - Ta z pozoru korzystna dla klientów linii lotniczych promocja spowoduje, że linie lotnicze zdobędą maksymalną liczbę uprawnień. W ten sposób końcowa ilość emisji wzrośnie, zamiast maleć - podkreśla WWF.

Z raportu WWF wynika też, że nawet jeśli przewoźnicy płaciliby pełną cenę za uprawnienia do emisji, cena biletu dla pasażera nie byłaby o wiele wyższa.

- Dla przykładu, lot powrotny z Amsterdamu do Paryża wzrósłby o mniej niż 30 zł (średnia cena ok. 600 zł), a z Warszawy do Nowego Jorku o 90-240 zł (cena średnio 2.550 zł) - obliczyli eksperci WWF.

Z raportu wynika także, że wprowadzenie obowiązkowych opłat od koncernów lotniczych wpłynęłoby minimalnie - lub wcale - na ich marże zysku (wartość procentowa wypracowanego zysku w stosunku do przychodów ze sprzedaży ogółem).

4 lipca 2006 Parlament Europejski (PE) przyjął rezolucję w sprawie ograniczenia wpływu lotnictwa na zmiany klimatyczne. Rezolucja proponuje zastosowanie zasad regulujących wymianę uprawnień do emisji zanieczyszczeń do sektora lotniczego.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 958 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

543 032 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP