XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

WWF: o emisjach CO2 przez lotnictwo

WWF: o emisjach CO2 przez lotnictwo
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Prognozowany wzrost liczby pasażerów linii lotniczych o dodatkowe 30 mln osób w ciągu 13 lat i związany z tym zwiększony ruch powietrzny będzie miał wpływ na klimat, dlatego sektor lotniczy powinien być jak najszybciej włączony w europejski system handlu uprawnieniami do emisji CO2 - uważa organizacja ekologiczna WWF.

W Unii Europejskiej trwa debata nad włączeniem tego sektora do systemu, ale - jak podkreślają ekolodzy z WWF - propozycje unijnych instytucji "mijają się z celem".

Europejski system handlu CO2 obejmuje większość instalacji z dziedziny energetyki (powyżej 20 megawatów mocy) i przemysłu energochłonnego. Lotnictwo nie było do tej pory objęte tym systemem. Unijne propozycje zakładają przyznanie liniom lotniczym 97 proc. uprawnień do emisji CO2, a 3 proc. miałoby być sprzedawane na aukcjach.

- Propozycja Komisji Europejskiej może spowodować wzrost, a nie redukcję emisji gazów cieplarnianych - wynika z najnowszego raportu WWF, przekazanego PAP.

Liczba tych uprawnień ma być przyznawana przewoźnikom na podstawie liczby pasażerów, którzy wybrali dane linie w ciągu konkretnego roku (chodzi o rok bazowy kończący się na dwa lata przed rozpoczęciem okresu handlu emisjami).

WWF ostrzega, że wiedząc o tej metodologii, przewoźnicy obniżą ceny biletów, by wykazać możliwie największą liczbę pasażerów. - Ta z pozoru korzystna dla klientów linii lotniczych promocja spowoduje, że linie lotnicze zdobędą maksymalną liczbę uprawnień. W ten sposób końcowa ilość emisji wzrośnie, zamiast maleć - podkreśla WWF.

Z raportu WWF wynika też, że nawet jeśli przewoźnicy płaciliby pełną cenę za uprawnienia do emisji, cena biletu dla pasażera nie byłaby o wiele wyższa.

- Dla przykładu, lot powrotny z Amsterdamu do Paryża wzrósłby o mniej niż 30 zł (średnia cena ok. 600 zł), a z Warszawy do Nowego Jorku o 90-240 zł (cena średnio 2.550 zł) - obliczyli eksperci WWF.

Z raportu wynika także, że wprowadzenie obowiązkowych opłat od koncernów lotniczych wpłynęłoby minimalnie - lub wcale - na ich marże zysku (wartość procentowa wypracowanego zysku w stosunku do przychodów ze sprzedaży ogółem).

4 lipca 2006 Parlament Europejski (PE) przyjął rezolucję w sprawie ograniczenia wpływu lotnictwa na zmiany klimatyczne. Rezolucja proponuje zastosowanie zasad regulujących wymianę uprawnień do emisji zanieczyszczeń do sektora lotniczego.

Pozwoliłoby to przewoźnikom, którzy przekraczają przyznane im limity emisji, na zakup uprawnień od tych, którzy ich w pełni nie wykorzystali.

Parlament zaleca też lepsze zarządzanie ruchem lotniczym, w taki sposób, aby możliwe było zmniejszenie zużycia paliwa, a tym samym obniżenie poziomu emisji CO2. Jak uzasadniał PE, w praktyce zastosowanie przez przewoźników proponowanych rozwiązań pozwoli skrócić czas oczekiwania przed startem oraz czas kołowania przed lądowaniem podczas dużego natężenia ruchu.

Deputowani europejscy domagają się też wprowadzenia opłaty od paliwa lotniczego w lotach krajowych i w obrębie UE, aby zapewnić uczciwą konkurencję między samolotami a innymi środkami transportu. Inicjatywa popierana przez Parlament plasuje UE na czele tych, którzy starają się o zredukowanie efektu cieplarnianego, bo zanieczyszczenia za które odpowiedzialne jest lotnictwo cywilne, nie są objęte ani protokołem z Kioto ani żadnym innym porozumieniem międzynarodowym dotyczącym zmian klimatycznych.

Przyjęta rezolucja nie ma obowiązującej mocy prawnej, Komisja Europejska prawdopodobnie uwzględni ją w projekcie dyrektywy, która będzie musiała zostać zatwierdzona przez kraje członkowskie UE.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: WWF: o emisjach CO2 przez lotnictwo

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!