Wybrano wykonawców rozbudowy Euroterminalu w Sławkowie

Wybrano wykonawców rozbudowy Euroterminalu w Sławkowie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Blisko 65 mln zł będzie kosztować kolejny etap rozbudowy Międzynarodowego Centrum Logistycznego Euroterminal w Sławkowie (Śląskie).

Tu możliwe są przeładunki towarów z wiodącego ze Wschodu szerokiego toru kolejowego na węższy, europejski.

We wtorek właściciel Euroterminalu - Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa (CZH) w Katowicach rozstrzygnęła przetarg na budowę wartego 36,5 mln zł magazynu o powierzchni blisko 5 tys. m kw., wraz z infrastrukturą techniczną. Wyłoniono też tzw. inwestora zastępczego budowy. Zajmą się tym lokalne firmy z Dąbrowy Górniczej, Miasteczka Śląskiego i Katowic.

- Tym samym CZH zakończyła etap przeprowadzania przetargów w ramach projektów budowlanych całej inwestycji. Oznacza to, że przedsięwzięcie weszło w fazę realizacji - powiedział PAP Adam Bednarz z CZH.

Na początku kwietnia rozstrzygnięto już przetarg na rozbudowę płyty do przeładunku kontenerów z infrastrukturą techniczną dla 40- tonowej suwnicy. Powstanie też ok. 7 km torów szeroko i normalnotorowych. Łączny koszt tej inwestycji to 28 mln zł.

Dzięki obu inwestycjom, do końca roku zdolności przeładunkowe terminalu zwiększą się prawie trzykrotnie i przekroczą 100 tys. kontenerów i ok. 3 mln ton towarów masowych (np. koksu itp.) rocznie.

Na realizację obydwóch zadań zostały przyznane środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, pozostałą część finansuje budżet i CZH. 26 mln zł ma pochodzić z dokapitalizowania tej spółki przez jej właściciela - Agencję Rozwoju Przemysłu lub spółkę PKP LHS z grupy PKP.

W maju tego roku Euroterminal po raz pierwszy przyjmie pociąg kontenerowy z Chin. Z czasem ma on mieć stały rozkład jazdy; do przewiezienia jest potencjalnie ok. 4,5 tys. kontenerów miesięcznie. Trasa pociągu będzie biegła przez Chiny, Kazachstan, Rosję i Ukrainę tzw. Nowym Jedwabnym Szlakiem.

Kilka miesięcy temu w Sławkowie oddano do użytku kompleks magazynowy o powierzchni ok. 7 tys. m kw. wraz z infrastrukturą, umożliwiającą przeładunek kontenerów z szerszego toru na węższy. W 2007 roku liczba przeładowywanych w Euroterminalu kontenerów wzrosła ponad 10-krotnie, do 23 tys. sztuk.

Rozpoczęły się także prace związane z budową nowej drogi dojazdowej do Euroterminalu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zleciła opracowanie kompleksowego projektu połączenia go z drogami krajowymi nr 1 i 94. Trwa przygotowanie materiałów do decyzji lokalizacyjnej, tworzy się też dokumentacja środowiskowa.

Zobacz także: Piechociński: Stan infrastruktury kolejowej zagraża funkcjonowaniu gospodarki
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!