XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Wydłuża się modernizacja gliwickiego dworca kolejowego

Wydłuża się modernizacja gliwickiego dworca kolejowego
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Na koniec trzeciego kwartału br. przesunięto termin zakończenia modernizacji gliwickiego dworca kolejowego. Powodem są problemy techniczne na budowie oraz niewystarczające tempo prac wykonawcy - przekazał w środę inwestor, spółka PKP SA.

Oszacowany pierwotnie na ponad 150 mln zł unijny projekt przebudowy dworca kolejowego w Gliwicach, wraz z peronami i układem torów, to jedno z największych ostatnich przedsięwzięć kolejowych w regionie. Prowadzą je spółka PKP SA, do której należy gmach dworca, oraz PKP PLK - właściciel infrastruktury torów i peronów.

Umowę z wykonawcą przebudowy dworca PKP SA podpisały z końcem grudnia 2014 r., prace ruszyły na początku ub. roku. Pierwotnie inwestor mówił o ich zakończeniu przed końcem 2015 r. W tym czasie zakończono część przedsięwzięcia ujętą w unijnym projekcie. Pozostałe prace miały zostać zakończone w 2016 r.; spółka wskazywała na termin pierwszej połowy roku. Teraz został on przedłużony.

Jak napisali w środowym komunikacie pracownicy wydziału prasowego PKP SA, przedłużenie prac budowlanych wynika z problemów wykonawcy z dotrzymaniem przyjętych wcześniej terminów oraz z konieczności wykonania dodatkowych prac, których nie udało się przewidzieć na etapie planowania inwestycji.

"Chodzi m.in. o inne niż w dokumentacji projektowej posadowienie zabytkowego dworca czy zły stan techniczny istniejącej ściany oporowej. Wpłynęło to nie tylko na zmianę zakresu robót, ale w pewnych przypadkach również na zmianę technologii ich wykonania" - wskazała kolejowa spółka.

PKP SA zadeklarowały, że dokładają starań, aby jak najszybciej uruchomić obsługę pasażerską w budynku dworca i zminimalizować utrudnienia związane z funkcjonowaniem stacji. Podróżni, którzy od marca 2015 r. są obsługiwani w dworcu tymczasowym, mogą już korzystać z trzech zmodernizowanych peronów, a także z hali PKS w budynku dworca i łącznika do tunelu T2. Kwestie formalne związane z udostępnieniem dla nich infrastruktury torowo-peronowej mają zakończyć się w lipcu.

Kolejowa spółka podała w środę, że obecnie na dworcu w części od hali głównej do hali PKS trwają prace wykończeniowe oraz przygotowywane są pomieszczenia kasowe dla przewoźników. W części biurowej trwają prace instalacyjne i wykończeniowe. Finalizowane są też roboty w obrębie peronu nr 4 i tunelu T1.

Budynek gliwickiego dworca powstał w latach 1924-1925. W ostatnich latach nie był odnawiany. Wcześniejsze, niezrealizowane plany PKP SA zakładały jego odświeżenie w latach 2011-2013 - bez infrastruktury torów i peronów oraz przejść podziemnych. Koszty szacowano wówczas na ok. 30 mln zł. Ostatecznie przebudowa ma znacznie szerszy zakres.

Głównym jej celem ma być poprawa komfortu podróżnych. Perony otrzymują nową nawierzchnię i dachy z przeszkleniami. Wymienione zostały tory w obrębie gliwickiej stacji. W samym dworcu - prócz odnowienia elewacji i wnętrz oraz zamontowania współczesnych udogodnień - przewidziano połączenie odrębnych dotąd hal głównej i autobusowej.

Kompleks dworca przebudowuje konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. oraz Aldesa Construcciones SA. PKP SA podają obecnie, że koszt inwestycji wynosi ok. 120 mln zł netto (i jest współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko).

PKP PLK od 2013 r. stopniowo remontowały kluczowe w woj. śląskim połączenie kolejowe z Gliwic do Katowic przez Zabrze i Chorzów Batory. W grudniu 2014 r. skończyły się prace między Gliwicami a Chorzowem Batorym. W 2015 r. wyremontowano odcinek Katowice-Chorzów Batory.

W tym roku trwają jeszcze prace nad układem torowym przy stacji Gliwice; do początku czerwca wiązały się one m.in. z czasowym wyłączeniem jednego toru na trasie Gliwice-Zabrze. Obecnie według PLK możliwe są jeszcze doraźne zamknięcia jednego z torów tej linii - jednak bez wpływu na rozkład jazdy.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wydłuża się modernizacja gliwickiego dworca kolejowego

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!