PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Wygasa dynamika przewozów lotniczych

Autor: Puls Biznesu
25-09-2008 06:06

W tym roku krajowe porty obsłużą o 15 proc. pasażerów więcej niż w 2007 r. Złote czasy jednak już minęły.

Stan światowej gospodarki i zmiany trendów mocno odcisnęły piętno na branży lotniczej, która ponosi także koszty związane z bezpieczeństwem i emisją CO 2 - pisze "Puls Biznesu".
Z raportu o sytuacji w branży, jaki przygotował Instytut Turystyki (IT), wynika jednak, że sytuacja powoli się stabilizuje, a bariery bywają także impulsami do wzrostu.

— Dzięki spadkowi dochodów przewoźnicy mają szansę m.in. na restrukturyzację i poprawę kosztów jednostkowych, co może zdecydować o sukcesie — mówi Tomasz Dziedzic, autor raportu.

Możliwości te obecnie są jednak ograniczone szalejącymi cenami paliwa, które w przypadku większości linii stanowią już 30-40 proc. kosztów.

Powoli wygasa także dynamika przewozów lotniczych. W tym roku porty obsłużą 22 mln pasażerów, czyli o 3 mln więcej niż w 2007 r. W ciągu ośmiu miesięcy tego roku pięć największych portów regionalnych zanotowało 19- -procentowy wzrost. Do końca roku trend będzie jednak wygasał, a dynamika sięgnie 15 proc. z porównaniu do 25 proc. w ubiegłym roku. Pojawią się także pierwsze spadki. Taki los może spotkać Kraków. Wiele bowiem wskazuje na to, że drugi co do wielkości port zakończy ten rok z 2-3-procentową dynamiką przewozów na minusie.

Tomasz Dziedzic ujawnia, że wśród przewoźników sieciowych operujących w Polsce aż trzech zanotowało spadek liczby pasażerów w pierwszej połowie roku. Nie chce jednak podać ich nazw ani wielkości, zasłaniając się klauzulą poufności.

Prawdziwy boom przeżywają za to przewozy czarterowe. W tym roku mogą przekroczyć 2,6 mln odprawionych pasażerów (jeszcze w 2005 r. było ich zaledwie 1 mln). Najbardziej popularnymi kierunkami pozostają Egipt, Turcja, Grecja i Tunezja.

— Ten segment coraz bardziej dojrzewa i niewykluczone, że wkrótce na polskim rynku duży touroperator zwiąże się z poważnym przewoźnikiem — uważa Tomasz Dziedzic.

W raporcie poruszono także problem poważnych nakładów inwestycyjnych, z jakimi muszą zmierzyć się porty lotnicze. Osiem z nich może liczyć na 251,5 mln EUR wsparcia z unijnej pomocy. Resztę mają dostarczyć m.in. udziałowcy i prywatni inwestorzy.

— W Polsce wciąż obowiązuje zasada, że porty zarabiają głównie na przewoźnikach, pobierając wysokie opłaty, a nie na infrastrukturze okołolotniskowej (sklepy, hotele). Taka polityka już odstraszyła niejedną linię i zahamowała rozwój portu — podkreśla Jan Litwiński, były prezes PLL LOT.

Przedstawiciele branży są także zaniepokojeni tym, że w planach spółki PL 2012 nie uwzględniono Modlina i Sochaczewa jako portów zapasowych dla Warszawy.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (1)

KOMENTARZE (1)


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 570 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

587 902 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.