XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Wykorzystać możliwości Korytarza Transportowego TMTM

Wykorzystać możliwości Korytarza Transportowego TMTM
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

O korzyściach, jakie przynieść może Korytarz Transportowy TMTM utworzony, by zapewnić połączenie transportowe między Europą a Chinami, przez Kazachstan, Azerbejdżan, Gruzję, Turcję i Ukrainę, rozmawiano w trakcie sesji: „Korytarz Transportowy TMTM i rozwój kontaktów gospodarczych Europa-Azja”, która odbyła się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Korytarz Transportowy TMTM stanowi alternatywę dla rosyjskiego korytarza TRANSSIB, głównego szlaku lądowego, którym towary przybywają obecnie do krajów Unii Europejskiej z Chin, Korei czy Tajwanu. Należy wspomnieć, że PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa została pierwszą polską firmą współtworzącą Międzynarodową Transkaspijską Trasę Transportową łączącą Chiny z Europą.

Powstaje alternatywne połączenie kolejowe, które przebiega bezpośrednio z Chin do Polski przez kraje Azji Centralnej. A Linia Hutnicza Szerokotorowa, wykorzystująca techniczne możliwości Euroterminalu w Sławkowie może być beneficjentem Nowego Jedwabnego Szlaku. Projekt TMTM to nie tylko transport towarów z Chin do Europy. To również możliwości transportowe obejmujące Iran i kraje ościenne.

Polska ma dogodne położenie, jeżeli chodzi o tranzyt z Azji do Europy. Na końcu Linii Hutniczej Szerokotorowej jest Euroterminal w Sławkowie.

LHS ma dziesięć stacji, gdzie znajdują się punktu przeładunkowe, terminale.

- Świadczymy pełen zakres usług logistycznych - mówił Dariusz Sikora, członek zarządu ds. handlu i eksploatacji PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z.o.o. - Należy podjąć działania, żeby zwiększyła się przepustowość linii. Do roku 2025 zamierzamy zainwestować prawie 1 mld zł w infrastrukturę oraz tabor.

Dariusz Sikora przypomniał także, iż wraz z partnerami z Ukrainy PKP LHS podpisała porozumienie o współpracy w zakresie elektryfikacji odcinka Kowel-Izow. Ta inwestycja przełoży się na usprawnienie przewozów realizowanych przez przejście graniczne Izow-Hrubieszów.

Jakub Styczeń, prezes zarządu Euroterminalu Sławków wskazywał, że terminal ten pełni funkcję uniwersalną - to terminal przeładunkowy kontenerów oraz materiałów masowych, jak węgiel czy koks.

- Jest jeszcze możliwość rozwoju - podkreślił prezes Styczeń. I wskazał, że blisko sto hektarów powierzchni terminala umożliwia dalszy rozwój. Euroterminal jest ostatnią stacją szerokiego toru. Tory szerokie i wąskie są tam w splocie i zachodzi możliwość szybkiego przeładunku z szerokich torów na wąskie.

Możliwy jest równoczesny przeładunek dwóch składów pociągów. Euroterminal Sławków jest spółką Skarbu Państwa, współpracuje z przewoźnikami z Grupy PKP, a także z przewoźnikami prywatnymi. Euroterminal znajduje się w aglomeracji śląskiej, niedaleko od portów lotniczych Kraków Balice i Katowice Pyrzowice. Oferuje on też między innymi przepakowywanie towarów do worków.

Masa towarów transportowanych drogą morską z rejonu Azji i Oceanii do Unii Europejskiej sięgnęła w 2015 roku niemal pół miliarda ton. Przeładunki w polskich portach wyniosły 70 mln ton. Z tego około 10 proc. stanowiły towary z Azji.

Przejęcie choćby ułamka tego strumienia towarów przez polską kolej stwarza duże szanse. Trzeba pamiętać o dogodnym i atrakcyjnym położeniu Polski: jesteśmy bramą UE, co ma duże znaczenie dla partnerów handlowych z Azji.

Przed PKP LHS dalsza dywersyfikacja przewozów oraz kontynuacja zwiększania przepustowości. Istotne będą również realizowane inwestycje.

Korytarz transkaspijski TMTM daje nowe możliwości między innymi w zakresie rozwoju przewozów intermodalnych, mających na celu połączenie basenów Morza Czarnego i Morza Bałtyckiego.

Korytarz transportowy TMTM ma być alternatywą dla korytarza TRANSSIB. Ma umożliwiać przewóz towarów z Chin do Europy, a także Iranu i krajów sąsiednich.

- Chodzi o to, żeby być konkurencyjnym, ale nie tylko - mówił Natig Jafarov, dyrektor ds. marketingu AdyExpress z Azerbejdżanu. - Sytuacja geopolityczna też ma znaczenie i należy ją brać pod uwagę. Im więcej tras, tym większe szanse dotarcia do nowych rynków. Należy pamiętać, że również Iran jest olbrzymim rynkiem konsumenckim. Nasza trasa otwiera nowe możliwości, jeśli chodzi o Iran - zaznaczył Natig Jafarov.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wykorzystać możliwości Korytarza Transportowego TMTM

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!