O korzyściach, jakie przynieść może Korytarz Transportowy TMTM utworzony, by zapewnić połączenie transportowe między Europą a Chinami, przez Kazachstan, Azerbejdżan, Gruzję, Turcję i Ukrainę, rozmawiano w trakcie sesji: „Korytarz Transportowy TMTM i rozwój kontaktów gospodarczych Europa-Azja”, która odbyła się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
Powstaje alternatywne połączenie kolejowe, które przebiega bezpośrednio z Chin do Polski przez kraje Azji Centralnej. A Linia Hutnicza Szerokotorowa, wykorzystująca techniczne możliwości Euroterminalu w Sławkowie może być beneficjentem Nowego Jedwabnego Szlaku. Projekt TMTM to nie tylko transport towarów z Chin do Europy. To również możliwości transportowe obejmujące Iran i kraje ościenne.
Polska ma dogodne położenie, jeżeli chodzi o tranzyt z Azji do Europy. Na końcu Linii Hutniczej Szerokotorowej jest Euroterminal w Sławkowie.
LHS ma dziesięć stacji, gdzie znajdują się punktu przeładunkowe, terminale.
- Świadczymy pełen zakres usług logistycznych - mówił Dariusz Sikora, członek zarządu ds. handlu i eksploatacji PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z.o.o. - Należy podjąć działania, żeby zwiększyła się przepustowość linii. Do roku 2025 zamierzamy zainwestować prawie 1 mld zł w infrastrukturę oraz tabor.
Dariusz Sikora przypomniał także, iż wraz z partnerami z Ukrainy PKP LHS podpisała porozumienie o współpracy w zakresie elektryfikacji odcinka Kowel-Izow. Ta inwestycja przełoży się na usprawnienie przewozów realizowanych przez przejście graniczne Izow-Hrubieszów.
Jakub Styczeń, prezes zarządu Euroterminalu Sławków wskazywał, że terminal ten pełni funkcję uniwersalną - to terminal przeładunkowy kontenerów oraz materiałów masowych, jak węgiel czy koks.
- Jest jeszcze możliwość rozwoju - podkreślił prezes Styczeń. I wskazał, że blisko sto hektarów powierzchni terminala umożliwia dalszy rozwój. Euroterminal jest ostatnią stacją szerokiego toru. Tory szerokie i wąskie są tam w splocie i zachodzi możliwość szybkiego przeładunku z szerokich torów na wąskie.
Możliwy jest równoczesny przeładunek dwóch składów pociągów. Euroterminal Sławków jest spółką Skarbu Państwa, współpracuje z przewoźnikami z Grupy PKP, a także z przewoźnikami prywatnymi. Euroterminal znajduje się w aglomeracji śląskiej, niedaleko od portów lotniczych Kraków Balice i Katowice Pyrzowice. Oferuje on też między innymi przepakowywanie towarów do worków.
Masa towarów transportowanych drogą morską z rejonu Azji i Oceanii do Unii Europejskiej sięgnęła w 2015 roku niemal pół miliarda ton. Przeładunki w polskich portach wyniosły 70 mln ton. Z tego około 10 proc. stanowiły towary z Azji.
Przejęcie choćby ułamka tego strumienia towarów przez polską kolej stwarza duże szanse. Trzeba pamiętać o dogodnym i atrakcyjnym położeniu Polski: jesteśmy bramą UE, co ma duże znaczenie dla partnerów handlowych z Azji.
Przed PKP LHS dalsza dywersyfikacja przewozów oraz kontynuacja zwiększania przepustowości. Istotne będą również realizowane inwestycje.
Korytarz transkaspijski TMTM daje nowe możliwości między innymi w zakresie rozwoju przewozów intermodalnych, mających na celu połączenie basenów Morza Czarnego i Morza Bałtyckiego.
Korytarz transportowy TMTM ma być alternatywą dla korytarza TRANSSIB. Ma umożliwiać przewóz towarów z Chin do Europy, a także Iranu i krajów sąsiednich.
- Chodzi o to, żeby być konkurencyjnym, ale nie tylko - mówił Natig Jafarov, dyrektor ds. marketingu AdyExpress z Azerbejdżanu. - Sytuacja geopolityczna też ma znaczenie i należy ją brać pod uwagę. Im więcej tras, tym większe szanse dotarcia do nowych rynków. Należy pamiętać, że również Iran jest olbrzymim rynkiem konsumenckim. Nasza trasa otwiera nowe możliwości, jeśli chodzi o Iran - zaznaczył Natig Jafarov.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Wykorzystać możliwości Korytarza Transportowego TMTM