Wyniki finansowe wybranych linii europejskich - pierwsze półrocze 2017

Wyniki finansowe wybranych linii europejskich - pierwsze półrocze 2017
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Prezentujemy wyniki finansowe wybranych europejskich linii lotniczych w pierwszym półroczu 2017. Nie pokazujemy oddzielnie wyników drugiego kwartału, gdyż wiele linii ogranicza się jedynie do zaprezentowania wyników półrocznych.

Dla zdecydowanej większości najważniejszych graczy rynkowych trwa okres świetnej koniunktury zarówno, jeżeli chodzi o wyniki przewozowe, jak i finansowe. Wciąż pozytywnie kształtują się wszystkie najważniejsze czynniki decydujące o ich sytuacji.

Wyniki dwóch kwartałów są o tyle ważne, że w tym roku Wielkanoc wypadała w drugim kwartale, a rok temu w pierwszym.

Pierwsze półrocze 2017 - wyniki finansowe, porównanie z rokiem 2016. Wszystkie dane w EUR, chyba, że podano inaczej.

Uwagi:
* to wynik pierwszego kwartału roku finansowego 1.04.2017 - 31.03.2018. W tym przypadku spore znaczenie ma data Wielkanocy!!
** wyniki za okres XI 2016 - X 2017 (pierwsze półrocze roku finansowego SAS)

Pierwsze półrocze 2017 - łączne przychody, dostępna gotówka (free Cash flow) - w porównaniu do 2016.

Uwagi:
* Tak duży/ogromny wzrost przychodów całej grupy Lufthansy i EW/SN wynika z faktu, że dane dla SN uwzględniane są dopiero od 9.01.2017,
** to net Cash flow z działalności operacyjnej,
*** wyniki pierwszego półrocza roku finansowego 1.XI 2016 - 30.X 2017,
**** wyniki pierwszego kwartału roku finansowego 1.04.2017 - 31.03.2018!!

W krótkim tekście nie jest możliwe poddanie, choćby bardzo ogólnej analizie, wyników finansowych - w powiązaniu z przewozowymi - najważniejszych graczy na europejskim rynku lotniczym. Tym bardziej, że obok czynników czysto rynkowych/biznesowych istotny wpływ miały kwestie wyjątkowe, takie jak zamachy terrorystyczne, strajki personelu itd. Czytelników zainteresowanych bardziej szczegółowymi informacjami i komentarzami zachęcamy do odwiedzenia stron internetowych linii lotniczych - zakładki "Investors Relations".

Można jednak pokusić się o kilka dość ogólnych uwag odnoszących się najważniejszych zjawisk i trendów zmian:

1. Wyjątkowe powody do zadowolenia ma Grupa LH. Osiągnęła zdecydowanie najlepszy wynik finansowy pierwszego półrocza w całej historii firmy. Już nie tylko LX ma bardzo wyjątkowo wysoką rentowność. Świetny wynik miała też sama Lufthansa. A przecież druga połowa roku właściwie zawsze jest znacznie lepsza niż pierwsza.

2. W całej Europie utrzymuje się bardzo dobra sytuacja popytowa. Dotyczy ona zarówno (i szczególnie), przewozów frachtowych, dalekodystansowych, jak i rynku pasażerskiego. W tym drugim przypadku liderem jest rynek podróży tanich i ultra-tanich. Tu przoduje Europa Środkowa i Południowo-Wschodnia. Świadczą o tym chociażby świetne wyniki W6 uzyskiwane pomimo ogromnych inwestycji sprzętowych. Wizz Air świetnie sobie radzi pomimo rosnącej presji konkurencyjnej ze strony Ryanaira. Węgierski przewoźnik musi umacniać się rynkowo i finansowo choćby dlatego, że w przypadku zupełnie realnego "twardego rozwodu EU z UK" FR, między innymi w naszym regionie, będzie szukał możliwości przeniesienia z Wysp Brytyjskich znacznej części swoich zdolności przewozowych.

3. Przewoźnicy bardzo dobrze wykorzystują dobrą sytuację rynkową do poprawiania swoich LF-ów, które w wielu przypadkach są na rekordowo wysokich poziomach.

4. Pozytywne efekty przynoszą programy oszczędnościowe prowadzone przez praktycznie wszystkie linie sieciowe od wielu lat.

5. O świetnej sytuacji na rynku przewozów cargo, przede wszystkim na połączeniach Europa-Azja świadczą bardzo dobre wyniki Spółki LH Cargo - zysk operacyjny, po pierwszym półroczu, 78 mln EUR, co oznacza poprawę o 132 mln EUR!!

6. Nadal bardzo dobrze radzą sobie młodsi bracia w grupach - KLM, Swiss, Iberia. Do tej grupy dołączyli Aer Lingus i Austrian. Przynoszą efekty działania oszczędnościowe OS oraz lepsze wykorzystywanie świetnej sytuacji rynkowej w regionie.

7. Norwegian to właściwie jedyny negatywny wyjątek. Pogorszenie wyników przewoźnik tłumaczy ogromnymi kosztami szybkiej ekspansji, szczególnie na dalekim zasięgu, wzrostem cen paliwa, niekorzystnymi zmianami kursowymi oraz specjalnym norweskim podatkiem od podróży lotniczych.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wyniki finansowe wybranych linii europejskich - pierwsze półrocze 2017

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!