Łącznie w pierwszej połowie roku 2010, przy uwzględnieniu przewozów bocznicowych w całym analizowanym okresie, przewieziono 120,8 mln ton ładunków a wykonana praca przewozowa zamknęła się na poziomie 22,3 mld tnkm. Odnotowano zatem wzrost masy przewożonych ładunków o 14,4% a pracy przewozowej o 19,9%.
Zdecydowaną poprawą wyników może pochwalić się PKP LHS. Duże wahania przewozów w tej uzależnionej od przewozów rudy żelaza spółce nie są jednak czymś nadzwyczajnym i zdarzały się również w latach wcześniejszych.
Pozostający przez wiele lat liderem, wśród przewoźników spoza Grupy PKP, CTL przewiózł w pierwszym półroczu roku 2010 7,3 mln ton ładunków i wykonał pracę przewozową na poziomie 1, 46 mld tnkm. Oznacza to spadek o odpowiednio 12,4% i 17,7% względem analogicznego okresu roku ubiegłego. Wspomniany na wstępie DB Schenker Rail Polska odnotował wzrost masy przewożonych ładunków o niewiele ponad 7% (przypominamy: z uwzględnieniem bocznic) oraz wykonywanej pracy przewozowej o niewiele ponad 2%. W omawianym okresie nada dynamicznie rosły przewozy wykonywane przez Lotos Kolej. Przewoźnik ten zwiększył masę przewożonych ładunków o 57% względem roku 2009 oraz pracę przewozową o ponad 48% do poziomu 1,49 mld tnkm. Przewoźnika tego charakteryzuje również najdłuższa średnia odległość przewozu zbliżająca się do 400 km.
Zamiana wielkości przewozów w trójce największych operatorów spoza Grupy PKP przynosi ostatnio co kwartał interesujące zmiany. Po sześciu miesiącach roku 2010 największą pracę przewozową wykonało DB Schenker Rail Polska. Było to 1,75 mld tnkm, na drugiej pozycji znalazł się Lotos Kolej z wynikiem 1,49 mld tnkm zaś na trzecim CTL z pracą przewozową wielkości 1,46 mld tnkm.
Kolejność ta ulegnie jednak znaczącej zmianie jeśli w przypadku DB Schenker Rail Polska nie uwzględnimy przewozów bocznicowych. Masa ładunków tego operatora spadnie do 9,26 mln ton a praca przewozowa do poziomu 1,55 mld tnkm. Jeszcze bardziej interesująco przedstawiają się dane o przewozach w samym tylko drugim kwartale roku 2010. W okresie od kwietnia do czerwca 2010 roku wykonana przez DB Schenker Rail Polska praca przewozowa w wariancie nie uwzględniającym przewozów bocznicowych wyniosła 760 mln tnkm (878 mln ton z bocznicami), w przypadku CTL było to 809 mln tnkm, zaś Lotos Kolej osiągnął 826 mln tnkm – najwięcej spośród całej trójki.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Wyniki towarowych przewozów kolejowych w II kwartale 2010 roku