W statystyce wypadkowej, tak jak i w powszechnej opinii, zupełnie niesłusznie nazywane przejazdem kolejowym skrzyżowanie drogi kołowej z linią kolejową, jest bardzo newralgicznym dla bezpieczeństwa ruchu elementem infrastruktury.
Zarządca linii kolejowych obowiązany jest do zapewnienia w zależności od kategorii przejazdu właściwej infrastruktury, odpowiednio przygotowanej obsługi i w każdym przypadku właściwego w zgodzie z odpowiednimi przepisami oznakowania przejazdu.
Wiąże się z tym odpowiedzialność za skutki ewentualnych zaniedbań. W szczególny sposób odnosi się to do przejazdów kategorii A, tj. wyposażonych w rogatki i obsługiwanych z miejsca lub z oddali przy pomocy telewizji przemysłowej.
Niestety i na tych przejazdach dochodzi do wypadków. Często z tytułu nieprawidłowości w pracy pracowników kolejowych. Przyczyną są najczęściej błędy pracownicze polegające na niezamknięciu rogatek lub przedwczesnym ich otwarciu.
Jednak nie tylko oni mają swój udział w tej kategorii wypadków. Także i na tego rodzaju przejazdach swój udział wnoszą kierowcy samochodowi lekceważący przepisy obowiązujące przy przekraczaniu przejazdów. W skrajnych przypadkach dochodzi po prostu do staranowania lub ominięcia rogatek, a w efekcie do wypadku.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Wypadki na przejazdach kolejowych