Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Z Gorzowa do Berlina szynobusem

Autor: Rynek Kolejowy
05-05-2009 09:28

Z Gorzowa do Berlina kursować będą trzy polskie szynobusy. Kolejne dwa połączą Zieloną Górę z Cottbus. W zamian na lubuskie tory wpuszczone zostaną szynobusy niemieckie.

Nowe połączenia mają ruszyć jeszcze w tym roku - informuje "Rynek Kolejowy" za "Gazetą Wyborczą".
Do laski marszałkowskiej trafi w tym tygodniu projekt nowej Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Dwa najważniejsze dla Lubuskiego zapisy tej ustawy to przekazanie samorządom województwa kontroli nad połączeniami regionalnymi oraz lokalną komunikacją transgraniczną. Urząd Marszałkowski będzie decydował o rozkładzie jazdy lokalnych pociągów i stanie się partnerem dla niemieckich kolei przy uruchomieniu połączeń przez Odrę.

Przypomnijmy, że władze województwa niecierpliwie czekają na zapowiedziane zmiany w przepisach dotyczące transportu kolejowego. Urząd Marszałkowski ma w rezerwie niemal milion złotych na dofinansowanie jeszcze w tym roku transgranicznych połączeń kolejowych. Marszałek ma także pieniądze na nowe szynobusy, które spełniałyby także niemieckie przepisy homologacyjne. Chodzi o zakup w bydgoskich zakładach PESA eksportowanych do Włoch najnowszych pociągów spalinowych ATR 220.

Zgodnie z wcześniejszymi porozumieniem polsko-niemieckim, jeśli nie będzie przeszkód formalnych do uruchomienia bezpośredniego połączenia kolejowego przez Odrę, strony zobowiązują się do udostępnienia infrastruktury kolejowej na zasadach wzajemności, a to oznacza, że jeśli z Gorzowa do Berlina kursować będą codziennie trzy polskie szynobusy, na polskie tory na tej samej linii wpuszczone zostaną także trzy niemieckie składy. Podobna zasada ma obowiązywać przy połączeniu Zielona Góra -Cottbus.

Zmianami w ruchu pasażerskim na liniach transgranicznych zainteresowane są nie tylko województwa nadgraniczne, ale także Wielkopolska oraz Gdańsk. Radni Gdańska zaapelowali już o modernizację linii kolejowej Berlin-Królewiec. Polskie Linie Kolejowe - spółka zajmująca się utrzymaniem m.in. torowisk - dokonała już audytu podległej sobie infrastruktury. Z informacji, do jakich dotarła "Gazeta Wyborcza", wynika, że linia kolejowa Kostrzyn-Gorzów-Krzyż ma szansę na remont kapitalny i modernizację. Przy tych samych nakładach inwestycyjnych, jakie trzeba ponieść przy modernizacji np. linii przez Zbąszynek na trasie Kostrzyn-Krzyż, udałoby się zwiększyć prędkość przejazdów pociągów z obecnych 50 km do 110 km na godz., czyli o 60 km na godz., a na linii przez Zbąszynek jedynie z obecnych 100 do 110 km na godz. Do tego linia Kostrzyn-Krzyż jest fragmentem ważnego dla Gdańska połączenia kolejowego Berlin-Królewiec.

Na razie jedynym bezpośrednim pociągiem z Gorzowa do Berlina jest "Stanisław Moniuszko" w relacji Warszawa-Berlin. To pociąg ekspresowy, z rezerwacją miejsc i biletem za 120 zł, a obecnie jeżdżące z Kostrzyna do Berlina niemieckie szynobusy są znacznie tańsze. Bilet dla pięciu osób w obie strony kosztuje 27 euro, a w cenie biletu są bezpłatne przejazdy komunikacją miejską Berlina.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 687 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP