Z Krosna do Rzeszowa w 45 minut?

Z Krosna do Rzeszowa w 45 minut?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Radni sejmiku województwa podkarpackiego na sesji w Krośnie zapoznali się z koncepcją budowy łącznika kolejowego na odcinku Krosno - Przybówka.


Gdyby do tego udało się zmodernizować pozostałe części linii Jasło – Rzeszów i Jasło – Zagórz, byłaby szansa, że podróż do stolicy Podkarpacia nie trwałaby dłużej niż 45 minut - informuje portal Krosno24.pl.

Obecnie minimalny czas przejazdu pociągiem pomiędzy Krosnem a Rzeszowem wynosi 2,35 godz. - Na sześćdziesiąt kilka kilometrów to XIX wiek – mówi Dariusz Niemczyk, współautor koncepcji budowy łącznika. - Miedzy Jasłem a Rzeszowem też nie jest rewelacyjnie, bo 1,43 godz. Wynika z tego, że na odcinku miedzy Jasłem a Krosnem mamy prawie godzinę przejazdu, plus czas operacyjny na stacji w Jaśle - wyjaśnia.

Aby skrócić czas przejazdu z Krosna do Rzeszowa, należy wybudować łącznicę kolejową, która pozwoli ominąć stację węzłową w Jaśle. Zaczynałaby się za przystankiem PKP Krosno-Turaszówka, a kończyła w Przybówce. Skróciłaby drogę o około 25 km. - Umożliwiłoby to około 140 tysiącom ludzi mieszkających na terenach położonych wzdłuż linii kolejowej od Zagórza do Krosno podróż bezpośrednio do Rzeszowa w czasie krótszym o około 80 min – zapewnia Dariusz Niemczyk.

Koncepcję budowy łącznika przygotowano w trzech wariantach:

1. Pierwszy jest najdłuższy (ponad 12,5 km), ale najbardziej optymalny. Powoduje obsługę przyległych miejscowości, szczególnie Wojaszówki. Orientacyjny koszt budowy to około 67 mln zł.

2. Drugi pomysł od poprzedniego różni się tym, że linia kolejowa mija dolinę Wisłoka. Nie będzie więc potrzebna budowa dwóch mostów na Wisłoku. Koszt to ponad 55 mln zł.

3. Trzecia koncepcja zakłada, że linia przebiegać będzie po zachodniej stronie drogi woj. nr 990. Wadą tego pomysłu jest to, że pociąg nie będzie w stanie obsłużyć żadnej innej miejscowości. Na terenach, gdzie linia będzie przebiegać, jest zbyt mało mieszkańców, by budować stację czy przystanek. Jest to wariant najkrótszy (9,3 km) i najtańszy – koszt wynosi ok. 46 mln zł.

Wszystkie warianty są zaprojektowane jako linia jednotorowa, na której maksymalna prędkość wynosić będzie 120 km/h.

Budowa samej łącznicy to wielki krok do przodu, ale do pełni szczęścia potrzeba czegoś więcej. Aby czas przejazdu z Krosna do Rzeszowa wyniósł około 45 min, pozostałe odcinki tras Jasło – Rzeszów i Jasło – Zagórz wymagają gruntownej modernizacji. - O ile na tej pierwszej linii prędkości pociągów przedstawiają się jeszcze dosyć przyzwoicie, to na linii od Jasła do Zagórza jest kilka odcinków, na których prędkości wynoszą 20-30 km/h – informuje Dariusz Niemczyk. Takie wąskie gardło jest chociażby w Krośnie na moście kolejowym na Lubatówce czy innych częściach nasypów, które wymagają modernizacji.

Naprawa nawierzchni na liniach kolejowych musi być wykonywana maksymalnie co 25 lat. - Ostatnia była w latach 80. Kolej jest więc zobligowana, żeby taką naprawę wykonać. Kłopot w tym, że większość środków jest teraz przeznaczana na inwestycje związane z Euro 2012 – mówi projektant. - Myślę jednak, że przy wspólnym działaniu samorządu województwa, poszczególnych samorządów terenowych i PKP jest możliwa realizacja takiej naprawy. Pojawiają się też głosy, że samorządy będą miały możliwość przejęcia linii kolejowych. Może dzięki temu przewozy funkcjonowałyby sprawniej - dodaje. Szacunkowy koszt remontu linii waha się od 2,5 do 4 mln zł za kilometr.

Budowa łącznika to też dobre rozwiązanie ze względu na modernizację linii Rzeszów – Ocice w kierunku Warszawy. Dzięki temu zwiększy się dostępność naszego regionu.

Projektanci przewidują również, że skrócenie linii kolejowej do Rzeszowa, rozładowałoby korki na drogach, prowadzących do stolicy Podkarpacia. Komunikacja południowej części województwa z Rzeszowem teraz głównie odbywa się busami, autobusami i komunikacją indywidualną. Wagony świecą pustkami m.in. właśnie ze względu na tak niekorzystny układ linii kolejowych.

Jeszcze w sierpniu ubiegłego roku portal Krosno24.pl przeprowadził sondę, w której należało odpowiedzieć na pytanie: „Czy gdyby pociąg z Krosna jechał do Rzeszowa ok. 45 minut, a bilet za przejazd był tańszy niż w busach i autobusach czy skorzystał(a)byś z takiego połączenia?”. 95 procent głosów było na „tak”. - Codziennie do Rzeszowa dojeżdża kilkaset osób - do miejsc pracy czy uczelni. Gdyby te osoby przesiadły się do pociągu, na pewno poprawiłaby się rentowność przewozów – zapewnia Dariusz Niemczyk.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Z Krosna do Rzeszowa w 45 minut?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!