PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Z. Nowik, OT Logistics: duży potencjał udrożnienia korytarza kolejowego Bałtyk-Adriatyk

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
26-04-2017 15:05 |  aktualizacja: 26-04-2017 16:47
Z. Nowik, OT Logistics: duży potencjał udrożnienia korytarza kolejowego Bałtyk-Adriatyk

Nie ukrywamy, że odbierzemy pewną część ładunków masowych portom w Rostocku i Hamburgu - mówi Zbigniew Nowik, prezes zarządu OT Logistics.

Fot. mat. pras.

Z powodów słabej infrastruktury kolejowej i słabej pozycji operatorów, w Europie Środkowej i Południowej brakuje logiki w logistyce, towary nie są wożone najkrótszymi trasami i tanio. My to chcemy zmienić - mówi Zbigniew Nowik, prezes zarządu OT Logistics.

Jaka jest koniunktura na rynku logistyki w Europie Środkowej i Wschodniej, gdzie operujecie głównie?

- Po słabszych ubiegłych latach odnotowujemy duże ożywienie w przeładunkach w naszych terminalach morskich i w  przewozach ładunków dla hutnictwa, tj. rud i wyrobów gotowych. Jest to związane głównie z wprowadzeniem na początku br. ceł na produkty stalowe m.in. z Chin, ale także ogólną poprawa koniunktury gospodarczej w Europie.

Te większe przeładunki są nie tylko w Szczecinie i Świnoujściu, ale także w porcie w Rijece (Chorwacja), gdzie mamy udziały. Niedawno zawinął tam największy na świecie masowiec przewożący rudę żelaza - M/S Vale Brasil, o nośności 402 tys. ton.

Poza tym segmentem, rośnie wolumen przewozów przez porty takich towarów rolnych, w obsłudze których się specjalizujemy, jak kukurydza i pszenica.

Zgodnie z przyjęta w ub. roku strategią, budujecie kolejowy korytarz logistyczny Bałtyk-Adriatyk. Dlaczego?


- Ponieważ dostrzegamy duży potencjał w jego udrożnieniu.

Mówiąc eufemistycznie, w tej części Europy brakuje logiki logistycznej. Np. produkty rolne z Czarnogóry wożone są koleją do Hamburga - tylko z tego powodu, że brakuje zdolności ej infrastrukturze kolejowej. Podobne inwestycje, choć mniejszej skali, realizuje Serbia, w oparciu o środki logistycznych na Bałkanach, nawet w Chorwacji i Słowenii. Towary są ewentualnie wożone do Konstancy (Rumunia) i stamtąd drogą morską dalej, co wydłuża i drogę, i czas, no i znacznie podnosi łączne koszty logistyki, na czym cierpią lokalni producenci.

Brakuje dobrej infrastruktury, czy operatorów?


- Obu tych elementów. Kraje tamtego regionu rozwijają się z pewnym opóźnieniem w porównaniu z Europą Północną. Brakuje więc i nowoczesnej infrastruktury portowej, co my chcemy zmienić, inwestując m.in. w Chorwacji, i dobrej infrastruktury kolejowej.

Przykładowo, Koleje Serbskie zgłaszają duży deficyt lokomotyw i wagonów towarowych. Potencjalni klienci są nawet gotowi inwestować w tabor, aby móc wozić towary koleją.

Nie boicie się tych ograniczeń infrastrukturalnych?


- Nie, bowiem realizowane są inwestycje infrastrukturalne, z zaangażowaniem środków unijnych, chińskich, także naszych. Np. Serbia buduje nowoczesne połączenie kolejowe z Węgrami, co już wkrótce zwiększy atrakcyjność tego korytarza.

Czy te plany zostaną skorygowane, ponieważ Rada ds. Prywatyzacji Czarnogóry anulowała przetarg na sprzedaż wam udziałów w spółkach Luka AD Bar, operatorze największego w tym kraju portu oraz AD Montecargo, kolejowym przewoźniku cargo.


- Decyzja czarnogórskiej Rady ds. Prywatyzacji była dla nas zaskoczeniem. Czekamy na informacje od naszych partnerów z Czarnogóry i musimy przeanalizować zaistniałą sytuację. Proszę jednak pamiętać, że jesteśmy już teraz największym branżowym inwestorem w porcie w Rijece w Chorwacji.

W Polsce OT Logistics przejął dwie spółki kolejowe. Dlaczego, skoro segment przewozów cargo koleją jest niskorentowny i niesie ryzyko.


- Nasza grupa stara się sprzedawać usługi logistyczne w całym pakiecie, tj. począwszy od usług spedycji, transport morski, przez przeładunki w portach morskich, składowanie towarów, po transport - śródlądowy, drogowy a od niedawna także kolejowy.

Pozwala to wychodzić naprzeciw potrzebom klientów, szczególnie dużych, oczekujących rozmów z jednym partnerem.

Z drugiej strony, taki model zmniejsza ryzyka - np. gdy opóźni się przyjazd statku, sypie się cały dalszy łańcuch logistyczny. Mając te usługi, możemy ograniczać tego typu skutki.

NA GIEŁDZIE

OT Logistics S.A. [OTS]

kurs:

16.20 PLN 0.10 (0.62%)

Notowania | Analiza techniczna



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

28 694 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

587 122 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.