Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Za 1,6 mld zł lepsza kolej na Kaszuby i do Portu Gdynia

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
13-01-2017 12:57
Za 1,6 mld zł lepsza kolej na Kaszuby i do Portu Gdynia
Fot. PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego na roboty budowlane na trzech odcinkach linii kolejowych z Trójmiasta.

Chodzi o linie o numerach: 201 (Kościerzyna-Gdynia), 214 (Somonino-Kartuzy) i 229 (Glincz-Kartuzy). Jest to fragment projektu Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto.
Zmodernizowanych zostanie łącznie 134 km torów, wymienionych na nowe i usprawnionych zostanie 85 nowych rozjazdów.

W rejonie Glincza zostanie zbudowana 1 km łącznica, która umożliwi bezkolizyjne, wielokierunkowe połączenie linii kolejowych 201 i 229. Natomiast w rejonie stacji Kartuzy powstanie łącznica o długości ponad 3 km, spinająca lini nr 214 i 229 w taki sposób, że dla relacji Somonino – Kartuzy – Glincz (i odwrotnie) nie będzie potrzeby zmiany kierunku jazdy.

Poziom bezpieczeństwa podniesie przebudowa 34 przejazdów kolejowo-drogowych, na których m.in. wymieniona będzie nawierzchnia, zamontowane nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, sygnalizacja i rogatki.

Pomiędzy Kościerzyną a Gdańskiem Osową dobudowany zostanie drugi tor, na długości około 50 km, przez co linia na całym odcinku od Kościerzyny do Gdyni Głównej będzie dwutorowa. Przetarg zakłada też analizę i koncepcję budowy trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna, dedykowanego dla pociągów towarowych.

Na trasie zostaną przebudowane perony w: Kościerzynie, Skorzewie, Krzesznej, Wieżycy, Sławkach, Somoninie, Kiełpinie Kartuskim, Babim Dole, Borkowie, Żukowie, Pepowie Kartuskim i Rębiechowie.

Odnowionych zostanie też 40 mostów i wiaduktów, a także 80 przepustów, informują PLK.

Po modernizacji trasy pomiędzy Kościerzyną a Gdynią pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 140 km/h (o 40 km/h szybciej niż obecnie), a pociągi towarowe - do 100 km/h.

Trasa od Somonina do Kartuz zostanie dostosowana do prędkości 100 km/h, a od Żukowa Zachodniego przez Glincz do Kartuz - do 100 km/h.

Realizacja tego projektu znacznie ułatwi dostęp do portu morskiego w Gdyni, podkreślają PLK. Umożliwi też skierowanie „znaczącej większości” pociągów obsługujących ten port z ominięciem obciążonych ruchem odcinków linii 202 (Gdańsk – Gdynia) i 009 (Tczew - Gdańsk).

Prace projektowe będą realizowane w latach 2017-19, natomiast roboty budowlane potrwają od 2020 do 2022 r. Kosztorys inwestora opiewa na 1,6 mld zł.

Projekt ubiega się o współfinansowanie ze środków unijnego programu operacyjnego infrastruktura i środowisko.

PKP PLK informują też, że na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna linii kolejowej nr 201 opracowywane jest studium wykonalności, które analizuje zakres jego modernizacji.

W 2016 r. zaczęły się prace na odcinku towarowym linii 201, pomiędzy Nową Wsią Wielką a Maksymilianowem. Po jego przebudowie, pociągi towarowe zwiększą ponad dwukrotnie prędkość z 20-50 km/h do 100 km/h.

Prace potrwają do 2019 r. Inwestycja ta także usprawni przewóz towarów w kierunku gdyńskiego portu.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 322 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 801 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP