PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Za co płacimy, kupując bilet lotniczy?

Autor: PRTL.pl
16-07-2017 16:14
Za co płacimy, kupując bilet lotniczy?
Fot. Shutterstock

Linie lotnicze pobierają rocznie miliardy euro różnych podatków, taks i opłat, których cześć powinna zostać zwrócona pasażerom. Niektórzy przewoźnicy starają się, aby pieniądze te na zawsze zostały u nich. Ostatni wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) powinien to utrudnić.

Wszyscy kupujący bilety lotnicze spotkali się z koniecznością zapłacenia nie tylko za taryfę lotniczą, która określa cenę i warunki przewozu, ale również za różne podatki, opłaty czy taksy. Stanowią one bardzo często spory udział w pełnym koszcie, jaki musimy ponieść nabywając bilet, choć nie wszystkie są należnościami linii lotniczych.
Zadanie pobierania tych opłat zostało przekazane liniom lotniczych, a głównym tego uzasadnieniem było ułatwienie życia pasażerom. Wyobraźmy sobie bowiem konieczność osobnego opłacania taks w trzech oddzielnych instytucjach takich jak port lotniczy, agencja żeglugi powietrznej czy ministerstwo finansów. Taka procedura powodowałaby, że zakup biletu lotniczego stanowiłby prawdziwą drogę przez mękę. Stąd linie lotnicze stały się poborcami i płatnikami tych różnych narzutów.

A przedsięwzięcia to jest naprawdę ogromne. Wystarczy obejrzeć listę podatków i opłat publikowaną przez IATA, aby uzmysłowić sobie skalę zjawiska. Lista liczy ponad 1500 stron! 

Żeby cały ten olbrzymi i skomplikowany system nie był za prosty linie lotnicze dodały swoje trzy grosze i stworzyły własne opłaty pozostające poza taryfami lotniczymi. Z logicznego punktu widzenia nie ma to uzasadnienia i na pewno nie ma nic wspólnego z komfortem pasażerów, natomiast jest bardzo wygodne dla przewoźników. Wprowadzanie takich opłat umożliwia im dokonywanie podwyżek cen bez konieczności zmieniania taryf, co jest zawsze bardziej skomplikowaną i kosztowną operacją.

Najbardziej znaną opłatą własną, jaką linie lotnicze dorzucają do swoich taryf to tak zwana opłata paliwowa, dzięki której niwelowane są wyższe koszty związane ze skokami cenowymi paliwa.   

Zatem dodatkowe opłaty dzielą się na dwie podstawowe kategorie. Pierwsza to opłaty obce, które linie lotnicze pobierają i przekazują innym instytucjom. I tu trzeba jasno podkreślić, że nie są to pieniądze przewoźników. Druga to narzuty pobierane w imieniu i na rzecz przewoźników, czyli opłaty własne stanowiące należności linii lotniczych.

Ten podział ma swoje konsekwencje, kiedy dochodzi do zwrotu tych opłat w przypadku nieodbycia podróży przez pasażera. O ile większość dziś sprzedawanych taryf lotniczych jest bezzwrotna, to już za podatki, opłaty i taksy pobrane przy kupnie biletu zwrot przysługuje.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 596 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

798 535 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP