PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Za co płacimy, kupując bilet lotniczy?

Autor: PRTL.pl
16-07-2017 16:14

Linie lotnicze pobierają rocznie miliardy euro różnych podatków, taks i opłat, których cześć powinna zostać zwrócona pasażerom. Niektórzy przewoźnicy starają się, aby pieniądze te na zawsze zostały u nich. Ostatni wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) powinien to utrudnić.

Nie ma wątpliwości, że podatki obce pobierane przez przewoźników na rzecz innych podmiotów powinny zostać zwrócone bez wyjątków, bo przecież pasażer, który zrezygnował z podróży w konsekwencji nie skorzystał z usług czy infrastruktury tych ostatnich. Natomiast obowiązek zwrotu opłat narzuconych przez same linie lotnicze budzi już poważne wątpliwości i zazwyczaj nie jest stosowany.

Dla potrzeb tego tekstu zostało przyjęte założenie, że linie lotnicze mają prawo zachować opłaty własne nawet w przypadku niepojawienia się pasażera na pokładzie samolotu. A więc tylko zwrot opłat pierwszej kategorii należny jest pasażerom.

I tu możnaby postawić kropkę i zakończyć artykuł. Możnaby, gdybym nie chodziło o branżę lotniczą, która przynosi rozwiązania niepozwalające na proste zakończenia.

Pieniądze wpływające do linii lotniczych w związku z pobieraniem opłat obcych można liczyć w miliardach. Dla przykładu przez średniej wielkości linię lotniczą wystawiającą 10 milionów biletów rocznie i pobierającą średnio opłaty obce w wysokości 15 euro od pasażera, przepłynie 150 milionów euro. Jeśli z tej kwoty, z powodu niepojawienia się pasażerów na pokładzie, zostanie na kontach bankowych linii 3% to będzie ona bogatsza o 4,5 miliona euro. Oczywiście te 4,5 miliona należą do pasażerów, ale nie trzeba przecież ich od razu oddawać, a najlepiej nie oddać ich wcale.

Z punktu widzenia konsumenta można kategorycznie powiedzieć, że linie powinny oddawać te pieniądze z własnej inicjatywy. Żądanie to wydaje się jednak za daleko posunięte, bo to pasażer zrezygnował z umowy - choć czasami nie z własnej woli - i w związku z tym powinien się o swoje pieniądze upomnieć. Zatem pasażer, który chce odzyskać swoje pieniądze powinien napisać do linii wniosek o ich zwrot.

I tu można by postawić kolejną kropkę, gdyby nie inwencje niektórych linii lotniczych domagających się opłaty za dokonanie zwrotu. I tak, pasażer występuje o zwrot 15 euro należnych mu z tytułu dokonania opłat obcych, ale żeby je otrzymać musi wpierw wpłacić 25 euro opłaty manipulacyjnej za dokonanie tego zwrotu! Oto doskonała recepta jak nie zwrócić 15 euro albo jak zarobić 10 na ich zwrocie!

Całe szczęście Bundesverband (niemiecki federalny związek centrali oraz stowarzyszeń konsumenckich) w kwietniu 2010 r. przeprowadził symulację rezerwacji na stronie internetowej Air Berlin, aby sprawdzić, w jaki sposób przewoźnik wykazuje podatki i opłaty do pobrania przy zakupie biletu. Okazało się, że kwoty podatków i opłat obcych wykazane na stronie internetowej Air Berlin były znacznie niższe od kwot opublikowanych w cennikach lotnisk i w konsekwencji mogły wprowadzać konsumenta w błąd.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 117 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

592 445 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.