PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Za co płacimy, kupując bilet lotniczy?

Autor: PRTL.pl
16-07-2017 16:14

Linie lotnicze pobierają rocznie miliardy euro różnych podatków, taks i opłat, których cześć powinna zostać zwrócona pasażerom. Niektórzy przewoźnicy starają się, aby pieniądze te na zawsze zostały u nich. Ostatni wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) powinien to utrudnić.

Bundesverband wniósł do sądu pierwszej instancji powództwo o zaniechanie tej praktyki, ale co ważniejsze w jego ramach zakwestionował także legalność postanowienia zawartego w ogólnych warunkach umów Air Berlin. Stanowi ono, że przewoźnik pobiera tytułem opłaty transakcyjnej 25 euro od kwoty, którą należy zwrócić pasażerowi, jeżeli nie stawił się on na lot lub odwołał swoją rezerwację. Ostatecznie sprawa trafiła do Federalnego Trybunału Sprawiedliwości, który zwrócił się z zapytaniami do ETS.

W dniu 6 lipca br. sąd w Luksemburgu w wyroku z sprawie C-290/16 uznał, że przewoźnicy lotniczy przy publikacji swoich taryf muszą wskazać oddzielnie kwoty należne od klientów z tytułu podatków, opłat lotniskowych oraz innych dopłat i należności oraz nie mogą w konsekwencji włączać, nawet w części, tych kwot do taryfy lotniczej.

W drugiej kwestii ETS stwierdził, że przyznana przewoźnikom lotniczym swoboda ustalania taryf lotniczych nie stoi na przeszkodzie do uznania opłaty transakcyjnej Air Berlin za niezgodną z prawem w świetle krajowych uregulowań w dziedzinie ochrony konsumentów. Innymi słowy opłata manipulacyjna czy transakcyjna może zostać uznana za niezgodną z prawem w każdym państwie członkowskim i to nie kłóci się z prawem unijnym.

Po raz kolejny ETS potwierdził, że swoboda gospodarcza nie może mieć priorytetu nad prawami ochrony konsumentów, którzy powinni dokładnie wiedzieć, za co i ile płacą. Powinni też być chronieni przed nieuczciwym charakterem wszelkich warunków umownych, które nie były indywidualnie negocjowane. Taką ochronę należy pasażerom przyznać, bo są oni stroną słabszą niż przedsiębiorca, zarówno pod względem możliwości negocjacyjnych, jak i ze względu na stopień poinformowania.

Co z tego wynika dla zwykłego zjadacza chleba? Po pierwsze każdy powinien przy zakupie biletu zostać jasno poinformowany, jakie opłaty są pobierane poza taryfą lotniczą. Ideałem byłoby gdyby wiedział, które z tych narzutów podlegają zwrotowi, a które nie. Po drugie, każdy kto spotka się ze strony przewoźnika z opłatą transakcyjną za dokonanie zwrotu powinien skierować natychmiast sprawę do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK). Czy UOKiK uzna taką praktykę za niezgodną z prawem? To już inna kwestia, o czym się nie dowiemy, zanim jakiś niedoszły pasażer nie złoży skargi.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 465 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

324 408 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 846 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP