XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Za karę przewoźnicy mają odnowić dworce kolejowe

Za karę przewoźnicy mają odnowić dworce kolejowe
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Urząd Marszałkowski woj. kujawsko-pomorskiego chce, aby kary za spóźnione lub odwołane pociągi, jakie zapłacą przewoźnicy kolejowi, były przeznaczane m.in. na odnowę dworców.

- Pieniądze z kar powinny zasilić kolej - mówi "Gazecie Wyborczej" Tomasz Moraczewski, dyrektor marszałkowskiego departamentu infrastruktury. - Mogłyby zostać przeznaczone m.in. na rewitalizację dworców. O tym, co się z nimi stanie, ostatecznie zdecyduje zarząd województwa. To leży w jego kompetencjach, a nie naszego departamentu.

Kujawsko-pomorscy przewoźnicy - PKP Przewozy Regionalne i prywatne konsorcjum Arriva PCC - złożyli już raporty o punktualności swoich składów. Dokumenty dotyczą grudnia 2007 r. W ofertach przetargowych na przewozy, jakie złożyły Urzędowi Marszałkowskiemu, obie firmy określiły punktualność kursowania - PKP na poziomie 80 proc. a Arriva - 90,5 proc. w miesiącu. Przy naliczaniu kar pod uwagę brane są tylko spóźnienia powyżej 10 minut.

Według szacunków departamentu infrastruktury Arriva za opóźnione i odwołane składy w grudniu i styczniu będzie musiała wysupłać ok. 500 tys. zł. Dlaczego aż tyle? Początek działalności prywatnego przewoźnika, który wystartował w grudniu, był nieudany. Firma miała problemy z taborem. Składy się spóźniały, niektóre się psuły i wypadały z rozkładu. Przez półtora miesiąca na linii Toruń-Sierp nie jeździły pociągi. Obsługiwały ją autobusy zastępcze.

PKP za grudzień nie zapłaci ani złotówki. Spółka nie odwołała ani jednego pociągu i zanotowała punktualność powyżej 90 proc. Zdaniem dyrektora Moraczewskiego wpływ na nią ma m.in. to, na jakich liniach kursują składy: jedno- czy dwutorowych. - Spóźnienie na trasie dwutorowej to nie jest wielki problem - mówi Moraczewski. - Można jakiś pociąg wyrzucić lub przetrzymać, a stracone minuty odrobić. Natomiast na szlaku jednotorowym mamy mijanki. Nie można puścić następnego pociągu, jak jeden już jedzie.

Jak więc to usprawnić? Urząd Marszałkowski zamierza w przyszłorocznym rozkładzie jazdy zlikwidować część skomunikowań. - Arriva zarzuca nam, że czeka na pociągi, a my naliczamy im karę - mówi Moraczewski. - W umowie nie ma jednak zapisów określających rodzaje opóźnień. Opóźnienie to opóźnienie. Przewoźnik sam zaproponował nam punktualność na poziomie 90,5 proc.

Arriva ma uzupełnić raport. - Musimy wytłumaczyć każdą pozycję, w przypadku której urzędnicy mieli wątpliwości - mówi Piotr Rybotycki, dyrektor zarządzający Arriva PCC. - Wielkość kar jeszcze nie została określona. Nie chcę komentować kwoty 500 tys. zł, która pojawiła się w mediach.

Przewoźnicy kolejowi 10 dnia każdego miesiąca otrzymują zaliczkę za miesiąc, w którym wykonują przewozy. Przykładowo: do 10 stycznia otrzymują pieniądze na styczeń. Lutowa rata dla obu firm, która wynosi 4 mln zł, jeszcze nie została wypłacona. Stanie się to, gdy UM przyjmie raporty przewoźników. - Jak już będziemy mieć wszystkie wyliczenia, przystąpimy do rozmów z Arrivą i myślę, że wszystkie wątpliwości rozwiejemy - mówi Moraczewski.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Za karę przewoźnicy mają odnowić dworce kolejowe

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!