40 mln euro kosztowało 10 szynobusów kupionych przez samorząd województwa zachodniopomorskiego. Pierwsze dwa wyruszą w trasę w najbliższą niedzielę, a pozostałe mają wejść do eksploatacji do końca roku.
Jak informują służby prasowe zachodniopomorskiego urzędu marszałkowskiego, nowo zakupione składy posiadają po 157 foteli oraz klimatyzację. Wyposażone są też w najnowocześniejsze w kraju systemy informacji dla podróżnych (dźwiękowej i wizualnej) oraz ułatwienia dla osób niepełnosprawnych czy rodziców z małymi dziećmi.
Np. w każdym z pociągów jedna z dwóch toalet przystosowana jest do obsługi osób niepełnosprawnych oraz wyposażona w przewijak dla niemowląt. Są też uchwyty umożliwiające zamocowanie wózków inwalidzkich i rowerów.
W szynobusach zamontowano też system monitoringu jego wnętrza czy sytuacji na zewnątrz pojazdu. Ponadto każdy pociąg wyposażony jest w system diagnostyki pokładowej, współpracujący z komputerami pokładowymi i na bieżąco informujący maszynistę o ewentualnych nieprawidłowościach w pracy pojazdu.
Dzięki zastosowaniu zespołów napędowych spełniających europejskie normy ekologiczne, przekładniom hydrodynamicznym, cichemu zawieszeniu oraz hamulcom tarczowym pojazdy mają emitować mniej substancji szkodliwych i hałasu, niż inne eksploatowane dotychczas pojazdy kolejowe.
Początkowo nowe pojazdy skierowane zostaną do obsługi połączeń Szczecin-Kołobrzeg oraz Szczecin-Szczecinek, a wraz ze wzrostem ich liczby stopniowo będą przejmowały obsługę pozostałych linii niezelektryfikowanych w regionie.
W 2012 roku, po zakończeniu modernizacji linii Piła-Ulikowo nowe pojazdy wyruszą także na trasę Szczecin-Piła przez Wałcz oraz ze Szczecina i Kołobrzegu do portu lotniczego w Goleniowie. W dalszej przyszłości nie wyklucza się wykorzystania nowych zespołów trakcyjnych do uruchomienia nowych połączeń na nieużywanych dziś odcinkach linii kolejowych.
Dotychczas województwo dysponowało 10 pojazdami kolejowymi różnych typów. Z uwagi na małą pojemność trzy z nich wykorzystywane są do obsługi połączeń o najmniejszej frekwencji, tj. na trasach Stargard Szczeciński-Kalisz Pomorski, Sławno-Darłowo, Koszalin-Mielno oraz w obsłudze kilku pociągów na trasie Szczecin-Kołobrzeg.
Pozostałe sześć pojazdów, użyczonych województwu przez koleje niemieckie DB Regio AG, ze względu m.in. na ich wiek (mają ok. 40 lat), powinny być wymienione.
Przetarg nieograniczony na zakup szynobusów ogłoszono w ub.r.; wygrała go bydgoska firma PESA. Pierwotnie producent zobowiązał się dostarczyć zamówione pociągi do 2012 roku, jednak tuż po zawarciu umowy zaproponował zmianę harmonogramu dostaw w taki sposób, że wszystkie pojazdy zostaną dostarczone jeszcze w br.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Zachodniopomorskie. 40 mln euro na szynobusy dofinansowane z UE