Województwo zachodniopomorskie planuje w ciągu najbliższych lat stworzyć sieć tras rowerowych liczącą około tysiąca kilometrów. W Szczecinie podpisano we wtorek porozumienie dotyczące realizacji pierwszych dwóch. Szlaki rowerowe mają być atrakcją turystyczną regionu.
Koncepcja tysiąca kilometrów tras rowerowych jest zaplanowana na perspektywę finansową 2016-2020 - powiedział dziennikarzom zachodniopomorski marszałek Olgierd Geblewicz. Jak dodał, tras zaplanowanych do realizacji w województwie jest łącznie cztery. Być może uda się także wybudować kolejne, ale jest to zależne od środków, które uda się na ten cel uzyskać - zaznaczył.
Według Geblewicza, trasy rowerowe będą służyły zarówno krótkim wypadom za miasto, jak i dłuższym ekspedycjom.
Projekt będzie realizowany z blisko 70 zachodniopomorskimi samorządami, ale to województwo weźmie na siebie główny ciężar procedur administracyjnych - powiedział Geblewicz. Jak dodał, pieniądze na przedsięwzięcie mają pochodzić w większości z funduszy unijnych, a także z samorządów i województwa.
Pierwsze dwie trasy to trasa "Pojezierna" i trasa "Myśla-Tywa-Odra-Zalew". Trasy te pozwolą na wyjechanie ze Szczecina i dojechanie nimi nad morze lub podróżnie na południe, by połączyć się z siecią tras niemieckich - powiedziała pełnomocnik marszałka ds. komunikacji rowerowej Wanda Nowotarska.
Pierwsze uruchomione źródło finansowania na realizację przedsięwzięcia to środki z Regionalnego Programu Operacyjnego - 10 mln euro pozwoli na dofinansowanie budowy ponad 70 km dróg rowerowych.
Wśród planowanych odcinków dróg rowerowych jest m.in. licząca prawie 40 kilometrów trasa na starym nasypie kolejowym pomiędzy mostem w Siekierkach a Trzcińskiem-Zdrojem oraz szlak o długości 15 kilometrów wiodący po nasypie kolei wąskotorowej na ternie powiatu stargardzkiego do Ińska.
Cała sieć tras rowerowych jest warta od 140 mln zł do 600 mln zł, przy czym druga kwota zakłada budowę od nowa wszystkich odcinków dróg rowerowych, a spora część z nich już istnieje - powiedział Nowotarska.
Na Pomorzu Zachodnim jest najwięcej szlaków rowerowych w Polsce, ale często są one zaniedbane, a ich oznakowanie pozostawia wiele do życzenia - wynika z informacji urzędników, którzy wcześniej na polecenie marszałka przeprowadzili dokładną inwentaryzację istniejących szlaków rowerowych.
Samorząd województwa stawia na nowe trasy rowerowe o wyższym standardzie, które będą przebiegały w logiczny sposób i stworzą zwartą całość.
W zamyśle władz sieć tras stanie się atrakcją turystyczną przyciągającą turystów. Trasy mają zachęcić rowerzystów w każdym wieku i na każdego rodzaju rowerze do spędzeniu na dwóch kółkach na Pomorzu Zachodnim nawet dwutygodniowego urlopu.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Zachodniopomorskie ma w planach tysiąc km tras rowerowych