XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Zaczynają się szkolenia polskich maszynistów na Pendolino

Zaczynają się szkolenia polskich maszynistów na Pendolino
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Jeszcze w czerwcu zaczną się szkolenia pierwszych polskich maszynistów, by mogli prowadzić pociągi kategorii EIC Premium - poinformował PAP prezes PKP Intercity Janusz Malinowski. Chodzi o składy Pendolino, które PKP Intercity kupiło od koncernu Alstom.

Obecnie w Polsce nie ma maszynistów, którzy mogliby jeździć Pendolino. Maszyniści, podobnie jak piloci, zdobywają uprawnienia do prowadzenia określonych typów maszyn. W pierwszym etapie uprawnienia do prowadzenia najszybszych pociągów w Polsce ma mieć 20 maszynistów.

"W ramach kontraktu na dostawę pociągów, producent musi przeszkolić też maszynistów" - wyjaśnił w rozmowie z PAP Malinowski. Pierwsza grupa z PKP Intercity, która pojedzie na szkolenie do Włoch, gdzie jest produkowany pociąg, to dwunastu instruktorów. "Po powrocie to oni będą szkolić kolejnych maszynistów" - powiedział. Wśród nich ma być maszynista, który w maju 2009 r. rozpędził na Centralnej Magistrali Kolejowej należącą do PKP Intercity lokomotywę "Husarz" do 235 km/godz.

Pierwszy skład Pendolino ma przyjechać do Polski około 17 sierpnia, a następny - we wrześniu br.

Do tej pory PKP Intercity zapłaciło Alstomowi ok. 90 mln euro. Przewoźnik przekazuje producentowi kolejne transze płatności w miarę postępu prac. Za dostarczenie dwudziestu pociągów PKP Intercity zapłaci Alstomowi łącznie 400 mln euro.

Wszystkie Pendolino mają jeździć regularnie od wprowadzenia nowego rocznego rozkładu jazdy w połowie grudnia 2014 r. Jednak, jak zakłada producent, przynajmniej część pociągów uzyska uprawnienia do jazdy w Polsce wcześniej - prawdopodobnie pierwszy skład otrzyma wszystkie niezbędne certyfikaty w maju lub czerwcu przyszłego roku. Przewoźnik nie wyklucza więc, że niektóre pociągi zabiorą pasażerów wcześniej niż w grudniu 2014 r., ale będą to raczej pilotażowe przewozy. "Możliwe, że po pasażerów np. na trasie Warszawa-Kraków zamiast tradycyjnego składu podjedzie pociąg kategorii EIC Premium. Ale to już będzie niespodzianka dla pasażerów" - powiedział Malinowski.

W przetargu na dostawę szybkich pociągów dla PKP Intercity wpłynęła tylko jedna oferta - od konsorcjum, którego liderem jest Alstom. Komisja przetargowa stwierdziła, że oferta Alstomu spełnia warunki specyfikacji zamówienia, a zarząd PKP Intercity tę rekomendację przyjął. Kontrakt podpisano w maju 2011 r. Przewoźnik informował wówczas, że bilety będą kosztować 60-150 zł, ale później przestał podawać ewentualne ceny za przejazd nowymi pociągami.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zaczynają się szkolenia polskich maszynistów na Pendolino

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!