Zainaugurowano pierwsze polskie transatlantyckie połączenie all cargo

Zainaugurowano pierwsze polskie transatlantyckie połączenie all cargo
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Pierwsze bezpośrednie połączenie lotnicze typu all cargo między Polską i Ameryką Północną - wynik współpracy Polskich Linii Lotniczych LOT i kanadyjskiego przewoźnika Cargojet - zainaugurowano w niedzielę na katowickim lotnisku w Pyrzowicach.

Towarowy boeing 767-200 ERF będzie kursował do Kanady raz w tygodniu, w każdą niedzielę.

Jak poinformował podczas niedzielnej konferencji prasowej w Pyrzowicach dyrektor biura cargo i poczty PLL LOT Mariusz Kuczek, dopracowanie umowy o uruchomieniu wspólnego połączenia trwało dwa miesiące. Oferta obejmuje tzw. general cargo - pierwszym kursem z kanadyjskiego lotniska w Hamilton przyleciały m.in. podzespoły do produkcji przemysłowej.

Połączenie obsługuje należący do Cargojet boeing 767-200 ERF, zabierający na pokład do 45 ton towaru. Oferta parokrotnie zwiększy oferowaną przez polskiego przewoźnika pojemność cargo na trasach transatlantyckich, a także umożliwi transport dużych towarów, o wymiarach do 3,18 m na 2,44 m na 2,44 m. Objętość ładunkowa obu pokładów to 438 m sześc.

"To jedyne bezpośrednie połączenie z Polski dające pojemność. Stwarza możliwość przewozu towarów, które nie mieszczą się w wysokich na 162 cm lukach bagażowych samolotów pasażerskich typu 767. Prócz tego dajemy np. możliwość przewiezienia materiałów niebezpiecznych, których nie można załadować na samolot pasażerski" - zaznaczył Kuczek.

"Oczekujemy wielu lotów, dużego sukcesu - przyciągnięcia nowych przedsięwzięć biznesowych do tego regionu" - mówił zaraz po wylądowaniu na płycie lotniska wiceprezes Cargojet George Sugar.

Nowa linia połączy położone 80 kilometrów od Toronto lotnisko w Hamilton - bazę Cargojeta - z podkatowickimi Pyrzowicami. Samolot pokonuje tę trasę w ok. 8 godzin. Boeing, który wyrusza z Katowic ok. godz. 13 w niedzielę, ląduje w Kanadzie w poniedziałek ok. godz. 8-9 miejscowego czasu.

Taka konfiguracja - wskazał Kuczek - daje szybkie połączenie z większością głównych ośrodków w Kanadzie i USA. Towary nadane w niedzielę w Katowicach, jeszcze w poniedziałek będą mogły znaleźć się np. w Chicago czy Nowym Jorku. Dzięki połączeniu, nadawcy mogą m.in. wysłać tam bez ograniczeń przesyłkę powyżej 5 ton, lub zapewnić sobie stałą objętość ładowni w ciągu roku.

Oferta likwiduje też zależność możliwości przewozu cargo od sezonowości połączeń pasażerskich, których najwięcej - ponad 300 miesięcznie - LOT wykonuje w wakacje, a najmniej - ponad 100 - w listopadzie. Odwrotnie kształtuje się natężenie lotniczych przewozów cargo, których szczyt przypada między listopadem a styczniem.

Jak zaznaczył Kuczek, LOT Cargo na swój pierwszy kierunek transatlantycki all cargo wybrał Kanadę, ponieważ regulacje celne USA są bardziej skomplikowane i wymagają większych nakładów pracy i czasu. Znaczenie miała też konkurencja - bardzo mocna na kierunkach na Wschodnie Wybrzeże i do okolic Chicago, natomiast nieco słabsza do Kanady.

LOT chce pozyskiwać klientów na nowy kierunek nie tylko w Polsce, lecz w całym regionie, przejmując m.in. rynek cargo po połączeniach transatlantyckich narodowych przewoźników z Czech i Węgier. Pomocna ma być m.in. lokalizacja Pyrzowic - kilometr od lotniska powstaje węzeł autostrady A1, którą w 2012 r. będzie można dotrzeć do czeskiej granicy.

Dlatego LOT Cargo rozwija też połączenia drogowe - oferując dostarczanie do Katowic towarów ciężarówkami z dowolnych innych dużych lotnisk w Polsce, lub spoza granic kraju - Czech, Słowacji, Ukrainy, Białorusi czy okręgu kaliningradzkiego.

Biuro LOT Cargo powstało w 1995 r.; zatrudnia obecnie 64 osób, w tym 50 w Warszawie. W ub. roku polski przewoźnik przewiózł 21 801 ton towarów, w pierwszym półroczu 2009 r. - 8103 ton. W strukturze przewozów eksportowych spółki, USA i Kanada to 52 proc. całości - w strukturze importowych - 59 proc.

Firma Cargojet wykonuje ponad 14 tys. rejsów rocznie. Linia oferuje ponad dwadzieścia połączeń w Kanadzie, a także ponad pięćdziesiąt połączeń międzynarodowych. LOT Cargo wynajmuje należącego do niej boeinga - za kabiną pilota umieszczono oznaczenie polskiego przewoźnika, samolot lata też na numerze rejestrowym LOT-u.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zainaugurowano pierwsze polskie transatlantyckie połączenie all cargo

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!