Zakończone remonty "protezy koniecpolskiej" dla pendolino

Zakończone remonty "protezy koniecpolskiej" dla pendolino
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyła remonty na tzw. protezie koniecpolskiej, czyli połączeniu Centralnej Magistrali Kolejowej z Opolem przez Częstochowę i Lubliniec. Od 14 grudnia br. pojadą tamtędy m.in. pociągi pendolino z Warszawy do Wrocławia.

Czas ich przejazdu docelowo (m.in. po zakończeniu wszystkich prac na Centralnej Magistrali Kolejowej - CMK) ma wynieść 3 godziny i 45 minut. Obecnie pociągi z Warszawy do Wrocławia jeżdżą najszybciej przez Poznań - ok. 5 godzin i 10 minut. Trasa przez Katowice zajmuje ok. 5 godzin i 50 minut.

"Rewitalizacja trasy Koniecpol-Częstochowa-Opole, będącej częścią połączenia Warszawa-Wrocław, jest już zakończona" - poinformował w piątek Maciej Dutkiewicz z PKP PLK. Współfinansowane unijnymi środkami inwestycje obejmowały przede wszystkim kompleksowe remonty tworzących "protezę" linii kolejowych o łącznej długości ok. 150 km.

Dzięki remontom pociągi pendolino między zjazdem z CMK w Żelisławicach koło Koniecpola, a miejscowością Fosowskie w woj. opolskim pojadą z prędkością do 120 km/h, natomiast od Fosowskich do Opola - 160 km/h. Trasę tę mają wykorzystywać też niektóre kursy z Krakowa do Wrocławia - skracając podróż w tej relacji z obecnych 5 godzin (m.in. wskutek remontowanego od lat odcinka Kraków-Katowice) do ok. 3 godzin.

Zasadniczą część "protezy koniecpolskiej" remontowano od wiosny 2013 r. W marcu 2013 r. zawarto umowę na rewitalizację odcinka między Częstochową a Fosowskimi, w połowie kwietnia podpisano umowę na część szlaku między Częstochową Stradomiem a Koniecpolem. Od kwietnia ub. roku trwała też rewitalizacja linii Fosowskie-Opole. Odcinek międzynarodowej linii E30 między Opolem i Wrocławiem został zmodernizowany już wcześniej.

Jako ostatnia remontowana była brakująca część szlaku na odcinku Częstochowa Stradom-Koniecpol. Rozstrzygnięty pod koniec ub. roku przetarg określał datę ukończenia tam robót na 28 listopada.

W połowie listopada br. Mirosław Siemieniec z biura prasowego PKP PLK informował portal "Rynek kolejowy", że ostatni etap rewitalizacji tego odcinka - między Julianką i Częstochową - jest związany z pracami przy rozjazdach i odbiorami obiektów inżynieryjnych.

W piątek dyrektor biura dróg kolejowych w PLK Piotr Malepszak mówił portalowi, że roboty torowe są tam już zakończone i trwają ostatnie prace związane z sygnalizacją ruchu kolejowego i robotami sieciowymi. Na początek przyszłego tygodnia zaplanowano jeszcze ostatnie prace przy urządzeniach sygnalizacji ruchu kolejowego i uruchamianiu sygnalizacji na zmodernizowanych przejazdach.

Zakres prac na praktycznie całej "protezie koniecpolskiej" objął - prócz infrastruktury torowej - m.in. 32 perony. Zostały one podwyższone i dostosowywane do potrzeb niepełnosprawnych, a także wyposażone w nowe wiaty i obiekty małej architektury (prócz dworca w Częstochowie Stradomiu będą wykorzystywane w ruchu regionalnym).

Prace objęły też sieć trakcyjną wraz z bramami i słupami do jej podtrzymywania, remonty blisko 130 obiektów inżynieryjnych, jak wiadukty, mosty i przepusty, a także modernizację ponad 75 przejazdów kolejowo-drogowych.

Odcinek "protezy koniecpolskiej" między Koniecpolem i Lublińcem jest dwutorowy, między Lublińcem i Opolem - jednotorowy.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zakończone remonty "protezy koniecpolskiej" dla pendolino

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!