Zakończyła się modernizacja linii kolejowej do portu w Gdańsku

Zakończyła się modernizacja linii kolejowej do portu w Gdańsku
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Sześciokrotne zwiększenie przepustowości kolejowego szlaku handlowego do portu w Gdańsku oraz ułatwienie żeglugi na Martwej Wiśle - to efekty modernizacji mostu i towarowej linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do portu w Gdańsku.

PKP Polskie Linie Kolejowe SA. poinformowały w czwartek w komunikacie, że "zgodnie z planem od września kolejowy most na Martwej Wiśle w Gdańsku obsługuje pociągi na dwóch torach". Podano, że po raz pierwszy pociąg przejechał po drugim torze w środę; był to skład przewoźnika CTL Logistics z Portu Północnego. Jazda po jednym torze była możliwa od stycznia bieżącego roku.

PKP PLK SA podały, że modernizacja linii z Pruszcza Gdańskiego do Portu Gdańsk usprawnia przewozy towarowe w rejonie portu. Dzięki budowie nowych torów na linii nr 226 i modernizacji już istniejących, pociągi jadą z prędkością nawet do 100 km/h. Natomiast nowy most na Martwej Wiśle pozwala na sześciokrotne zwiększenie możliwości kolejowego szlaku handlowego.

124-metrowy most na Martwej Wiśle jest największym obiektem inżynieryjnym, który powstał w ramach modernizacji szlaku. Posiada dwa tory, stary miał tylko jeden tor. Nowoczesna konstrukcja pozwala na przejazd do 180 składów w ciągu doby. Koszt budowy mostu to 35 mln zł.

Pomorska inwestycja jest szczególnie ważna ze względów ekonomicznych dla przewozów towarowych w kraju i usprawnienia połączenia z ważnym punktem załadunkowo - rozładunkowym, jakim jest port Gdańsk Północ - podano.

Modernizacja mostu wpłynęła także na poprawę warunków żeglugi, poprzez czterokrotne poszerzenie toru wodnego - do 50 metrów. Obiekt jest też wyższy (światło mostu ma 9 metrów), dzięki czemu mogą pod nim przepływać statki z większym ładunkiem - nie z jedną, jak dotychczas, ale nawet trzema warstwami kontenerów.

Projekt modernizacji, o wartości 370 mln zł, poza uruchomieniem dwutorowej linii kolejowej i wyposażeniem jej w nową sieć trakcyjną, obejmował też modernizację lub budowę 24 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, przepustów) oraz montaż urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

PLK zamierzają zrealizować do 2020 roku program portowy, który obejmuje porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu oraz modernizację trasy Bydgoszcz - Trójmiasto. Nowe inwestycje o przewidywanej wartości ok. 4 mld zł pozwolą na zwiększenie przepustowości linii, skrócenie czasu przewozu ładunków oraz spowodują znaczący wzrost konkurencyjności przewozów towarowych.

Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk współfinansowany jest przez UE ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zakończyła się modernizacja linii kolejowej do portu w Gdańsku

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!