PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Zakorkowane granice nie prędko się udrożnią

Autor: Rzeczpospolita
07-04-2008 05:18
Zakorkowane granice nie prędko się udrożnią

Budowa nowych terminali na wschodzie opóźnia się. Z planowanych czterech dodatkowych prace ruszą tylko na dwóch

Na większości z już istniejących wciąż trwa przebudowa, prowadzona przede wszystkim za europejskie pieniądze. - Z funduszu Phare i Schengen wydano na ten cel już 450 mln zł - mówi w "Rzeczpospolitej" Wioletta Paprocka, rzecznik MSWiA. Modernizowane terminale ułatwiają pracę celnikom, ale nie skróciły radykalnie kolejek do odprawy. Nic dziwnego, w zeszłym roku na Wschodzie granicę przejeżdżało ponad 1,5 mln ciężarówek i z roku na rok (z wyjątkiem styku z obwodem kaliningradzkim) tirów gwałtownie przybywa.
Część problemów miało rozwiązać otwieranie nowych przejść na Ukrainę. Wojewodowie lubelski i podkarpacki przygotowani są do inwestycji w przejściach Dołhobyczów - Uhrynów i Budomierz - Hruszew. Jeśli inwestycje wartości kilkudziesięciu milionów złotych zakończą się pomyślnie, w Budomierzu będzie można przekraczać granicę w przyszłym roku a w Dołhobyczowie... dopiero za cztery lata - wyjaśnia "Rz".

Przed rozpoczęciem piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 roku Polska i Ukraina zapowiadały jednak uruchomienie cztery - pięć nowych przejść. Większość z nich pozostanie zapewne na papierze, bo np. w sprawie przejścia Malhowice - Niżankowice nie udało się nawet rozpocząć uzgodnień. Międzynarodowym spedytorom musi więc wystarczyć sześć przejść drogowych i sześć kolejowych łączących nas z południowo-wschodnimi sąsiadami.

Na przejściu Hrebenne - Rawa Ruska w zeszłym roku zakończono rozbudowę terminalu za ponad 100 mln zł. W Korczowej za pieniądze z Funduszu Schengen powstanie nawet lądowisko helikopterów. Prawie 30 mln zł z UE pozwoli dokończyć modernizację przejścia Medyka - Szegini. Ponad 12 mln zł ma kosztować rozbudowa drogowego przejścia Krościenko - Smolnica - wymienia dziennik.

Na granicy polsko-białoruskiej działa wprawdzie 13 przejść (siedem drogowych, pięć kolejowych, jedno rzeczne) ale ruch osobowy i towarowy bez żadnych ograniczeń odbywa się tylko na dwóch drogowych w Kuźnicy Białostockiej i Bobrownikach. Nawet przejście w Terespolu, na głównym moskiewskim szlaku tranzytowym, przejeżdżać mogą najwyżej samochody z towarami o masie do 3,5 tony. W Kukurykach odprawiane są wyłącznie transporty towarowe - czytamy w "Rzeczpospolitej".

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 171 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

714 666 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 936 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP