PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Zasoby wagonowe. PKP Cargo SA w okresie 2001-2010.

Autor: Stanisław Roman
03-11-2011 00:00

Przedsiębiorstwo PKP Cargo SA jest liderem kolejowych przewozów towarowych w Polsce1. Natomiast w Europie jest jednym z największych przewoźników w tym segmencie transportu, tj. zajmuje piąte miejsce po kolejach rosyjskich, niemieckich, ukraińskich oraz białoruskich i drugie spośród krajów Unii Europejskiej po DB AG (Niemcy) w realizacji przewozów kolejowych, w odniesieniu do masy towarowej za trzy kwartały roku 2010. Jednocześnie w skali pracy przewozowej omawiana spółka także zajmuje piąte miejsce w Europie, po RŻD (Rosja), UZ (Ukraina), DB AG (Niemcy) i BC (Białoruś) oraz odpowiednio drugie miejsce spośród krajów UE po kolejach niemieckich [por. UIC, 2011].

[...]
Park wagonowy PKP Cargo SA

Podczas dotychczasowej działalności spółka dysponowała odpowiednim potencjałem technicznym w postaci wagonów o rodzaju węglarek budowy normalnej i budowy specjalnej, wagonów krytych budowy normalnej i budowy specjalnej, platform na osiach budowy normalnej i na wózkach budowy normalnej oraz na wózkach budowy specjalnej, wagonów z otwieranym dachem, wagonów specjalnych i cystern. Wielkość posiadanego parku wagonów PKP Cargo SA na przełomie omawianego okresu pokazuje rysunek 1.

PKP Cargo SA w ówczesnym czasie posiadało 10 rodzajów i 103 serie wagonów, spośród których można wyróżnić3:
  • 45 serii węglarek,

  • 22 serie wagonów krytych,

  • 22 serie platform,

  • 7 serii wagonów specjalnych,

  • 4 serie cystern,

  • 3 serie wagonów z otwieranym dachem [por. PKP Cargo SA, 2008].
Ilościowe zasoby posiadanego majątku wagonowego omawianej spółki na przełomie lat 2001-2010 wg rodzaju wagonu przedstawia tabela 1.

W omawianym okresie swojej działalności spółka prowadziła gospodarkę utrzymania posiadanego taboru zarówno przez poszczególne jej zakłady4, spółki zależne5 oraz spółki, w których użytkuje udziały będące własnością PKP SA6 i w systemie zleconym. Tym samym naprawy okresowe wagonów w Grupie Kapitałowej PKP Cargo SA w latach 2002-2008 były realizowane we własnym zakresie na poziomie 56,2% na koniec roku 2008, przy 2,5% napraw tego typu na koniec 2002. Następnie w roku 2009 przeprowadzono gruntowną optymalizację swojej infrastruktury i analizę możliwości naprawczych taboru w stosunku do obecnych potrzeb handlowych, tworząc nowe miejsca ich utrzymania, tj. PKP Cargo Tabor Czerwieńsk Sp. z o.o., PKP Cargo Wagon Szczecin Sp. z o.o., PKP Cargo Tabor Ostrów Wielkopolski oraz PKP Cargo Tabor Karsznice Sp. z o.o. Przeprowadzone zmiany zaowocowały tym, że ww. roku naprawy okresowe wagonów były realizowane w 18 punktach napraw spółki oraz w dziesięciu spółkach córkach na poziomie 94,9% ogółu wykonanych ww. napraw w 2009 r. [por. Roman S., 2011].

Następnie w roku 2010 powstała jeszcze jedna spółka córka w Tczewie7, co w efekcie końcowym pozwoliło PKP Cargo SA na koniec tego roku wykonać naprawy okresowe posiadanych wagonów we własnym zakresie na poziomie 100% [por. PKP SA, 2002-2011].

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 837 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

559 879 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP