Zasoby wagonowe. PKP Cargo SA w okresie 2001-2010.

Zasoby wagonowe. PKP Cargo SA w okresie 2001-2010.
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Przedsiębiorstwo PKP Cargo SA jest liderem kolejowych przewozów towarowych w Polsce1. Natomiast w Europie jest jednym z największych przewoźników w tym segmencie transportu, tj. zajmuje piąte miejsce po kolejach rosyjskich, niemieckich, ukraińskich oraz białoruskich i drugie spośród krajów Unii Europejskiej po DB AG (Niemcy) w realizacji przewozów kolejowych, w odniesieniu do masy towarowej za trzy kwartały roku 2010. Jednocześnie w skali pracy przewozowej omawiana spółka także zajmuje piąte miejsce w Europie, po RŻD (Rosja), UZ (Ukraina), DB AG (Niemcy) i BC (Białoruś) oraz odpowiednio drugie miejsce spośród krajów UE po kolejach niemieckich [por. UIC, 2011].

[...]
Park wagonowy PKP Cargo SA

Podczas dotychczasowej działalności spółka dysponowała odpowiednim potencjałem technicznym w postaci wagonów o rodzaju węglarek budowy normalnej i budowy specjalnej, wagonów krytych budowy normalnej i budowy specjalnej, platform na osiach budowy normalnej i na wózkach budowy normalnej oraz na wózkach budowy specjalnej, wagonów z otwieranym dachem, wagonów specjalnych i cystern. Wielkość posiadanego parku wagonów PKP Cargo SA na przełomie omawianego okresu pokazuje rysunek 1.

PKP Cargo SA w ówczesnym czasie posiadało 10 rodzajów i 103 serie wagonów, spośród których można wyróżnić3:
  • 45 serii węglarek,

  • 22 serie wagonów krytych,

  • 22 serie platform,

  • 7 serii wagonów specjalnych,

  • 4 serie cystern,

  • 3 serie wagonów z otwieranym dachem [por. PKP Cargo SA, 2008].
Ilościowe zasoby posiadanego majątku wagonowego omawianej spółki na przełomie lat 2001-2010 wg rodzaju wagonu przedstawia tabela 1.

W omawianym okresie swojej działalności spółka prowadziła gospodarkę utrzymania posiadanego taboru zarówno przez poszczególne jej zakłady4, spółki zależne5 oraz spółki, w których użytkuje udziały będące własnością PKP SA6 i w systemie zleconym. Tym samym naprawy okresowe wagonów w Grupie Kapitałowej PKP Cargo SA w latach 2002-2008 były realizowane we własnym zakresie na poziomie 56,2% na koniec roku 2008, przy 2,5% napraw tego typu na koniec 2002. Następnie w roku 2009 przeprowadzono gruntowną optymalizację swojej infrastruktury i analizę możliwości naprawczych taboru w stosunku do obecnych potrzeb handlowych, tworząc nowe miejsca ich utrzymania, tj. PKP Cargo Tabor Czerwieńsk Sp. z o.o., PKP Cargo Wagon Szczecin Sp. z o.o., PKP Cargo Tabor Ostrów Wielkopolski oraz PKP Cargo Tabor Karsznice Sp. z o.o. Przeprowadzone zmiany zaowocowały tym, że ww. roku naprawy okresowe wagonów były realizowane w 18 punktach napraw spółki oraz w dziesięciu spółkach córkach na poziomie 94,9% ogółu wykonanych ww. napraw w 2009 r. [por. Roman S., 2011].

Następnie w roku 2010 powstała jeszcze jedna spółka córka w Tczewie7, co w efekcie końcowym pozwoliło PKP Cargo SA na koniec tego roku wykonać naprawy okresowe posiadanych wagonów we własnym zakresie na poziomie 100% [por. PKP SA, 2002-2011].

Inwestycje PKP Cargo SA w sferze taboru wagonowego

Nowe wyzwania, jakie niesie transport XXI wieku, spowodowały, że omawiana spółka rozpoczęła od roku 2005 intensywny proces zakupu, modernizacji, a także przebudowy i odbudowy oraz leasingu wagonów dla podniesienia swojego stopnia konkurencyjności na rynku przewozów towarowych. Proces ten był przeprowadzony w okresie 2005-2010 i wyglądał następująco: 2005
  • zakup 410 wagonów węglarek budowy normalnej serii Eaos i 230 wagonów węglarek budowy specjalnej serii Falns w firmie TABOR SZYNOWY Opole SA,

  • zakup 35 wagonów węglarek budowy specjalnej serii Falns w firmie FABRYKA WAGONÓW GNIEWCZYNA S.A.,

  • zakup 58 wagonów węglarek budowy specjalnej serii Falns w firmie ZNTK Ostrów,

  • przebudowa 79 wagonów pod przewozy ciężkiej techniki wojskowej w firmie ZNTK Łapy,

  • przebudowa 200 wagonów na wagony serii Fas 443V(a) w firmie PESA Bydgoszcz SA,

  • odbudowa 50 wagonów serii Eaos 401W w firmie ZNTK Ostrów,

  • odbudowa 6 wagonów serii Eaos 401W w firmie WAGREM Sp. z o.o. Kluczbork,

  • modernizacja 240 wagonów serii Fals 448V w firmie ZNTK Łapy,

  • modernizacja 250 wagonów serii Fals 448V w firmie ZNTK Ostrów.
2006
  • zakup 380 wagonów węglarek budowy normalnej serii Eaos i 56 wagonów węglarek budowy specjalnej serii Falns w firmie TABOR SZYNOWY Opole SA,

  • wykup 100 wagonów serii Hbbillns po leasingu,

  • przebudowa 17 wagonów serii Gbs na wagony serii Hb oraz 1 wagonu serii Smms na wagon pod przewóz ciężkiej techniki wojskowej w firmie ZNTK Łapy,

  • przebudowa 40 wagonów serii Smms na wagony serii Fas 443V(a) w firmie PESA Bydgoszcz SA,

  • odbudowa 84 wagonów węglarek serii Eaos - 401W, 408W i 409W w firmie ZNTK Ostrów,

  • przystosowanie 23 wagonów serii Hais 412K do przewozu papieru w belach w firmie ZNTK Łapy.
2007
  • zakup 456 wagonów węglarek budowy normalnej serii Eaos i 105 wagonów węglarek budowy specjalnej w wersji samowyładowczej w firmie TABOR SZYNOWY Opole SA,

  • przebudowa 45 wagonów serii Gbs na wagony serii Hb w firmie ZNTK Łapy,

  • przebudowa 30 wagonów serii Smms na wagony serii Fas w firmie PESA Bydgoszcz SA,

  • odbudowa 945 wagonów węglarek budowy normalnej rodzaju E - 401W, 408W i 409W w firmie ZNTK Łapy,

  • przystosowanie 140 wagonów serii Smms do przewozu blachy w kręgach w firmie FABRYKA WAGONÓW GNIEWCZYNA SA,

  • modernizacja układu hamulcowego 57 wagonów serii Samms w firmie ZNTK Łapy.
2008
  • leasing 358 wagonów węglarek budowy normalnej serii Ea i 215 wagonów węglarek budowy specjalnej serii Falns w firmie TABOR SZYNOWY Opole SA,

  • leasing 50 wagonów węglarek budowy normalnej serii Ea w firmie FABRYKA WAGONÓW GNIEWCZYNA SA,

  • leasing 35 wagonów platform czteroosiowych do przewozu kontenerów serii Sg(n)s w firmie EKK WAGON Ostrów,

  • przebudowa 215 wagonów serii Smms na wagony serii Simms w firmie FABRYKA WAGONÓW GNIEWCZYNA SA,

  • przebudowa 58 wagonów serii Gbs na wagony serii Hbikklls w firmie ZNTK Łapy,

  • przebudowa 15 wagonów serii Smms na wagony serii Fas (dumpcar) w firmie PESA Bydgoszcz SA,

  • przystosowanie 162 wagonów serii Smms do przewozu blachy w kręgach, w tym zabudowa stelaży do przewozu blachy w kręgach na 72 wagonach w firmie FABRYKA WAGONÓW GNIEWCZYNA SA,

  • odbudowa 139 wagonów węglarek w firmie EKK WAGON Ostrów,

  • odbudowa 74 wagonów węglarek w firmie ZNTK Oława,

  • modernizacja układu hamulcowego w 93 wagonach serii Samms, połączona z przystosowaniem 30 w/w wagonów do przewozu blachy w kręgach w firmie ZNTK Łapy.
2009
  • leasing 80 wagonów węglarek budowy specjalnej serii Falns w firmie TABOR SZYNOWY Opole SA,

  • leasing 25 wagonów platform czteroosiowych do przewozu kontenerów serii Sg(n)s w firmie EKK WAGON Ostrów,

  • przebudowa 95 wagonówserii Smms typu 426Z na wagony serii Fas (dumpcar) typu 443Va w firmie PESA Bydgoszcz SA,

  • wykonanie modernizacji zawieszenia klap rozładunkowych w 86 wagonach serii Fals typu WAP w firmie EKK WAGON Ostrów.
2010
  • leasing 180 wagonów węglarek budowy specjalnej serii Falns w firmie TABOR SZYNOWY Opole SA,

  • leasing 70 wagonów platform do przewozu kontenerów serii Sggmrss w firmie EKK WAGON Ostrów.
Podsumowanie

Problemy, jakie dotknęły polski transport kolejowy ładunków w latach 2001-2010, wynikały ze słabości ekonomiczno-organizacyjnej i problemów technicznych, z którymi borykał się ten sektor polskiej gospodarki w omawianym okresie. Zaistniała sytuacja nie ominęła również omawianej spółki, jednak PKP Cargo SA w właściwy sposób nie patrząc na problemy, z jakimi się styka, potrafiła wyjść obronną ręką zarówno z przeprowadzanego procesu jej restrukturyzacji, jak i faktu zaistnienia kryzysu światowego w gospodarce na przełomie lat 2008-2010. Efektem tego było znaczne zmniejszenie ogólnego ilostanu użytkowanych wagonów towarowych w roku 2010 o 30,17% w stosunku do roku 2001. Tym samym w omawianym okresie potencjał PKP Cargo SA z poziomu 79,1% ogólnego ilostanu wagonów towarowych w Polsce zmalał do 67,9%, tendencje zachodzące w tej sferze na polskim rynku transportowym ilustruje rys. 2.

Takie podejście do sprawy ukazuje, że PKP Cargo SA, podejmując decyzję o zmniejszeniu ilostanu posiadanych wagonów towarowych, potrafi je w coraz bardziej efektywny sposób wykorzystać. Wykładnikiem tego są jej poczynania w tej dziedzinie, które wykazują, że ilość posiadanego taboru do wielkości masy przewiezionej w danym roku oscyluje na poziomie 0,6 w latach 2003-2008 i w roku 2010.

Skłania to do wniosku, że ilość ta wydaje się być optymalna w tamtym okresie. W konsekwencji dalszych działań, przy założeniu, że omawiana spółka będzie chciała przewozić masę towarową ze swoich szczytowych lat, powinna ona swój park wagonowy w przyszłości wzmocnić o nowy tabor na poziomie około 1,5 tys. wagonów. Wtedy też ww. współczynnik mógłby wynieść 0,5, co byłoby miarą sukcesu i obrazem właściwie funkcjonującego podmiotu gospodarczego w obecnych realiach polskiego rynku transportowego przewozów towarowych8.
[...]
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zasoby wagonowe. PKP Cargo SA w okresie 2001-2010.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!