Zastal może wrócić do działalności związanej z rynkiem kolejowym

Zastal może wrócić do działalności związanej z rynkiem kolejowym
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Zastal, kierowany przez nowy zarząd z prezesem Lesławem Hnatem na czele, może powrócić do swojej historycznej działalności związanej z rynkiem kolejowym, który w Polsce czeka kapitałochłonna modernizacja.

W rozmowie z PAP Hnat powiedział, że jako szczególnie perspektywiczną postrzega działalność związaną z serwisowaniem taboru kolejowego. Nowy zarząd zdecyduje także o losie Zastalu Transport.

"Jako nowy zarząd dopiero zostaliśmy powołani do spółki (rada nadzorcza Zastalu powołała nowy zarząd 1 kwietnia - PAP). Oczywiście mamy pomysły na rozwój i restrukturyzację firmy, ale przed szczegółowym zapoznaniem się z dokumentami i sytuacją spółki nie chcemy o nich mówić. Analiza modelu biznesowego również jest przed nami, ale oczywiście skłaniamy się do powrotu Zastalu do jego historycznej działalności związanej z rynkiem kolejowym. Naszym zdaniem potencjał tego rynku jest ogromny, a przed polskim kolejnictwem są wielomiliardowe inwestycje, których już nie można odwlekać" - poinformował Hnat.

W XIX wieku Zastal, jako Fabryka Budowy Mostów i Konstrukcji Stalowych Beuchelt & Co., zajmował się produkcją maszyn rolniczych, konstrukcji stalowych, a od 1886 r. wagonów kolejowych. Po II wojnie światowej przedsiębiorstwo zostało znacjonalizowane i zajęło się produkcją taboru kolejowego. Zastal stał się spółką akcyjną w 1992 roku. Jego działalność opiera się obecnie na wynajmie nieruchomości z parku przemysłowego, produkcji konstrukcji stalowych oraz działalności transportowej.

Nowy prezes Zastalu dostrzega duży potencjał w działalności związanej z serwisowaniem taboru kolejowego. Za opcją tą opowiadają się akcjonariusze spółki skupieni wokół IZNS Iława i Rubiconu NFI. Z kolei inwestorzy popierający Jana Olszewskiego, zaangażowanego w Zastalu poprzez Agencję Gama i firmę Kapitał, są zwolennikami utrzymania status quo. Z informacji medialnych wynika, że obie frakcje dysponują podobną ilością głosów na WZA spółki, zbliżoną do 40 proc.

"Perspektywy dla branży (serwisowanie taboru kolejowego - PAP) są znakomite. Polski tabor kolejowy należy do najstarszych w Unii Europejskiej. Kwestie remontów i wymiany taboru kolejowego są od lat odkładane, ale fizycznie już nie ma takiej możliwości. Dodatkowo rynek przewozów kolejowych cały czas się liberalizuje, co powoduje wzrost konkurencji, co m.in. wymusi podniesienie jakości świadczonych usług" - dodał Hnat.

Po czterech kwartałach 2010 r. Zastal wykazał stratę netto w wysokości 7,3 mln zł w porównaniu ze stratą na poziomie 1,2 mln zł w roku poprzednim. Strata z działalności operacyjnej pogłębiła się do 7,2 mln zł z 1,4 mln zł straty rok wcześniej. Natomiast przychody ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów wzrosły do 18,97 mln zł z 17,84 mln zł w 2009 r.

Prezes Zastalu poinformował, że spółka nie zamierza na razie publikować prognoz finansowych, jednak do końca czerwca mogą pojawić się informacje na temat oczekiwanych w 2011 r. wyników. Nowy zarząd planuje również stworzyć plan inwestycyjny, który wesprze proces restrukturyzacji Zastalu.

"Obecnie jesteśmy na etapie analizy opłacalności działalności spółki, które były do tej pory prowadzone. W ciągu trzech miesięcy chcemy wskazać kierunki, w których powinna rozwijać się spółka. Wtedy będziemy mogli powiedzieć coś o oczekiwanych wynikach" - powiedział Hnat.

"Na dziś zarząd nie planuje dużych inwestycji w spółce. Musimy się skupić na uporządkowaniu jej działalności. Później zarząd przedstawi radzie nadzorczej kierunki rozwoju firmy i wtedy będziemy mogli określić wielkość inwestycji, jakie będą niezbędne do ich realizacji. Prowadzonych jest obecnie szereg rozmów na temat różnych kierunków rozwoju spółki, ale jest zbyt wcześnie, by o nich mówić. Pamiętajmy, że ogromną siłą Zastalu jest majątek jaki posiada spółka, a który obecnie nie przynosi akcjonariuszom żadnych korzyści" - dodał.

Zastal posiada ponad 30 ha nieruchomości w centrum Zielonej Góry.

Nowy zarząd został zobowiązany przez radę nadzorczą do przedstawienia w ciągu trzech miesięcy raportu, przedstawiającego plan restrukturyzacji i rozwoju firmy. Ma w nim również zostać ujęta informacja na temat perspektyw rozwoju spółki zależnej - Zastalu Transport, zajmującego się naprawą samochodów ciężarowych oraz usługami transportowymi. W styczniu 2011 r. pojawiły się informacje na temat wyjścia Zastalu z tej inwestycji.

"Na początku roku rada nadzorcza wydała zgodę na sprzedaż Zastalu Transport. Obecnie analizujemy, czy jest to optymalne rozwiązanie dla akcjonariuszy" - poinformował prezes Zastalu.

Hnat dodał, że na dzień dzisiejszy spółka nie planuje nowej emisji akcji.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zastal może wrócić do działalności związanej z rynkiem kolejowym

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!