Zawikłana sytuacja polskich stoczni. Armia musi zareagować

Zawikłana sytuacja polskich stoczni. Armia musi zareagować
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W ciągu ostatnich trzech lat na świecie gwałtownie skurczyła się liczba stoczni morskich, głównie azjatyckich. Na drugim biegunie tych zjawisk stoi europejski przemysł okrętowy, który przeżywa właśnie jeden z najlepszych okresów od dekady. Polski przemysł stoczniowy lokuje się gdzieś pośrodku – pod pewnymi względami rozwija się, walcząc z negatywnymi zjawiskami na rynku, ale też omijają go ważne trendy.

  • Spośród blisko 1000 stoczni na świecie wodujących statki morskie, które działały jeszcze w 2015 roku, dziś ich liczba skurczyła się do nieco 400.
  • Choć problemy dotknęły także stocznie europejskie, to ich sytuacja odbiega in plus od konkurentów światowych.
  • Doświadczenie zachodnie pokazują, że podnoszeniu jakości oferty i doskonaleniu systemów zarządzania, a także rozwojowi i stabilizacji finansowej stoczni, sprzyjają zamówienia wojskowe.
  • To może być jedna z propozycji dla krajowych stoczni, nim ruszą w Polsce oferty budowy jednostek dla morskich farm wiatrowych.

W stoczni Remontowa Shipbuilding SA 15 maja 2018 r. zakończyła się operacja wodowania dwóch hybrydowych promów pasażersko-samochodowych, budowanych na zamówienie armatora brytyjskiego – Transport for London.

28 maja z kolei z doku stoczni Crist w Gdyni odholowano tzw. blok denny, czyli część kadłuba wycieczkowca, który buduje stocznia STX France w St. Nazaire. To były jedne z największych zrealizowanych w tym roku kontraktów. Oba były produkcją eksportową.

Polskie stocznie żyją głównie ze zleceń armatorów zagranicznych lub – jako podwykonawcy – stoczni zachodnich. Powodów jest kilka: kurczenie się floty statków polskich armatorów, zaniechanie połowów na dalekich łowiskach czy brak większych zleceń od narodowej Marynarki Wojennej.

To sprawia, że polskie stocznie uzależnione są od sytuacji na globalnych rynkach morskich: transportowym i stoczniowym. A ta nie jest łatwa. Więcej w naszej analizie w strefie premium WNP.PL.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zawikłana sytuacja polskich stoczni. Armia musi zareagować

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!