PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Zawód kierowcy pozostaje w sferze marzeń wielu młodych Polaków?

Autor: WNP.PL (Piotr Stefaniak)
28-02-2017 15:15
Zawód kierowcy pozostaje w sferze marzeń wielu młodych Polaków?
Fot. PTWP

Pierwszy obrót zrobiło małe koło zamachowe,w sprawie ponownego uruchomienia w szkołach publicznych kształcenia w zawodzie kierowca-mechanik. Ale potrzeba i dużego koła, i wielu kół, aby rozwiązać problem braku kierowców wykwalifikowanych, którzy mogą prowadzić ciężkie samochody, szczególnie w ruchu międzynarodowym.

Ten pierwszy sukces - jak poinformowali przedstawiciele Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych i Sekcji Krajowej Transportu Drogowego „S” - polega na wpisaniu przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zawodu „kierowca-mechanik” do programu nauczania (obowiązuje od 13 listopada 2015 r.), choć tylko w kategorii „B” (samochody osobowe i dostawcze do 3,5 ton) oraz na uruchomieniu w roku szkolnym 2016/17 w zasadniczych szkołach zawodowych 45 klas o tym profilu.
- To zaledwie pierwszy krok w spełnieniu naszego postulatu, o co apelujemy od wielu lat – powiedział Jan Buczek, prezes ZMPD.

Deficyt

Przed wejściem Polski do Unii Europejskiej i otwarciem się tamtego rynku na usługi przewoźników z nowych krajów członkowskich (wcześniej obowiązywały kontyngenty wjazdu) w Polsce przewozy w ruchu międzynarodowym realizowało ok. 40 tys. ciężarówek. Dziś zaprzęgniętych jest do tego ok. 200 tys. samochodów.

Powody tego są dwa.

Mniej więcej także pięciokrotnie zwiększyły się polskiego obroty handlu zagranicznego (a Polska to wszak wielki „kooperant” dla krajów starej UE).

Ponadto polskie firmy transportowe (jest ich łącznie ok. 100 tys., czwarta część obsługuje trasy zagraniczne) stały się bezkonkurencyjne w międzynarodowych przewozach na terenie UE (156 tys. mld tkm pracy przewozowej, przed 72,2 mld firm z Hiszpanii).

Ale to ma drugą stronę medalu.

Uwzględniając urlopy i choroby, do użytkowania 1 ciężarówki potrzeba 1,2 kierowców. Łącznie tych z kategoriami praw jazdy C (samochody ciężarowe) +E (ciągniki siodłowe z naczepą) czynnie wykonuje zawód ok. 250 – 260 tys.

Z powodów zdrowotnych, rodzinnych i innych, z zawodu zaczęli odchodzić kierowcy wykształceni w systemie szkolnictwa publicznego w szkołach zawodowych i technikach lub przyuczeni (wyższe kategorie) w niegdysiejszych państwowych przedsiębiorstwach (PKS, Transbud, itp.) lub wojsku.

Część kierowców podjęła też pracę „na Zachodzie.”

- Dziś na polskim rynku brakuje 50 tys. kierowców - stwierdza Jan Buczek.

Środki zaradcze

Mniej więcej od 15 lat MEN wykreślił możliwość kształcenia w zawodzie „kierowca-mechanik”, zakładając, że to zawód, który można zdobyć w warunkach komercyjnych. Problem w tym, że ukończenie kursu na kierowcę C+E kosztuje ok. 100 tys. zł.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 326 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

543 032 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP