Uruchomienie Świnoujskiego Gazoportu, plany rewitalizacji śródlądowych, wodnych dróg transportowych, a także rozpoczęcie procesu inwestycyjnego, zmierzającego do dostosowania portu, by mógł przyjmować dwa razy większe niż obecnie jednostki, to czynniki, które w niedalekiej przyszłości ukształtują i tak silną już pozycję konkurencyjną zespołu portowego Szczecin-Świnoujście. Dariusz Słaboszewski, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście podkreśla, że jego celem jest uczynienie z zespołu portowego, dominującego ośrodka na obszarze południowego Bałtyku.
Jak prezentuje się aktualna pozycja portu na mapie gospodarczej Bałtyku? Konkurencyjność portu w stosunku do innych ośrodków regionu.
- Zespół portowy Szczecin-Świnoujście z całą pewnością jest rozpoznawalnym i kluczowym ośrodkiem gospodarczym w regionie południowego Bałtyku. Wyróżnia go terminal promowy. To dzięki niemu zespół portowy jest liderem pod względem połączeń towarowych i pasażerskich kontynentalnej Europy z krajami skandynawskimi. Każdego dnia obsługujemy 11 kursów z Trelleborga. Tylko w ubiegłym roku promy zawijały do nabrzeży Terminala w Świnoujściu 3 327 razy, przewożąc 71 439 588 ton towarów, 239 822 samochodów, 372 877 ciężarówek, a także niemal milion pasażerów. Ilość towaru przewożona tą drogą jest bardzo duża. Ponadto od dłuższego czasu obserwujemy tendencję wzrostową. Potwierdzają to szacunkowe dane zebrane przez terminal. Zarząd Terminalu Promowego Świnoujście spodziewa się, że do końca 2016r. terminal obsłuży 3 400 kursów promowych, przeładowując 71 600 000 ton towarów. Z usług skorzysta ok 1 mln 50 tys. osób.Gazoport oddany do użytku w czerwcu bieżącego roku jest kolejnym czynnikiem odróżniającym nasz kompleks portowy od ośrodków niemieckich czy choćby portów trójmiejskich. W czerwcu br. do świnoujskiego portu zawinął wyczarterowany przez dostawcę statek typu Q-flex „Al-Nuaman”. Jak podaje PGNIG metanowiec, będący jedną z największych jednostek, jakie dotychczas obsłużył zespół portowy Szczecin-Świnoujście (315 metrów długości, 50 szerokości i zanurzenie na poziomie 12,5 metra), dostarczył 210 tys. m3 skroplonego gazu. Zbiorniki w części lądowej terminala LNG są w stanie pomieścić łącznie 320 tys. m3 surowca. Od lipca 2016r. terminal obsługuje gazowce przybijające do nabrzeży regularnie raz w miesiącu. Prócz dostaw zagwarantowanych przez kontrakt z Katarem świnoujski terminal obsługuje już ładunki zakupione w ramach umów krótkoterminowych (tzw. spot). Na razie moc regazyfikacyjna terminala wynosi 5 mld m3 rocznie, co pokrywa 1/3 krajowego zapotrzebowania na gaz. Przygotowanie terminala do pełnienia swoich funkcji wiązało się także z szeregiem inwestycji infrastrukturalnych, które wpłynęły na modernizację i zmianę oblicza portu. W Świnoujściu wybudowano nowy falochron o długości ok. 3 km, a ponadto nabrzeże wraz z systemem cumowniczym, umożliwiającym rozładunek zbiornikowców LNG o pojemności ładunkowej od 120 tys. m3 oraz dwa kriogeniczne zbiorniki do składowania procesowego LNG (o pojemności 160m3 każdy). Surowiec trafia do polskiego systemu przesyłowego za pośrednictwem gazociągu o długości 85m.
O konkurencyjności decydują również takie czynniki, jak dostępność do portu od strony morza i do zaplecza portowego. Nie zapominajmy również o Odrze. Żegluga śródlądowa na pewno będzie ważnym elementem, który będzie miał w przyszłości kluczowy wpływ na tempo rozwoju zespołu portowego. Działania rządowe zmierzające do rewitalizacji żeglugi śródlądowej i udrożnienia odrzańskiej drogi wodnej na całej jej długości z całą pewnością znajdą swoje odzwierciedlenie w sprawniejszym funkcjonowaniu portu. Z badań popytowych, przeprowadzonych przez stowarzyszenie „Odrą w Świat” wynika, że przedsiębiorstwa w pasie Odrzańskiej Drogi Wodnej generują rocznie ok. 10 mln ton ładunków w handlu morskim. Po roku 2020 wolumen ten może wzrosnąć do 20 mln ton rocznie. Realizacja rządowego programu inwestycyjnego, zmierzającego do osiągnięcia IV międzynarodowej trasy żeglowności na Odrze to możliwość zwiększenia aktualnego wolumenu przeładunkowego o dodatkowe 100 tys. TEU.
Zespół portowy Szczecin-Świnoujście ma już w obecnej chwili ogromne znaczenie dla kształtowania potencjału gospodarczego kraju. Zachodniopomorski port jest jednym z 3 ośrodków o podstawowym znaczeniu dla gospodarki krajowej. Należy zrobić wszystko, by nieustannie podnosić poziom obsługi, stymulować wzrost wolumenu przeładunkowego. Celem inwestycji rozwojowych powinna być możliwość obsługi każdego rodzaju ładunku generowanego przez rynek przewozów. Zmierzamy do tego, by port Szczecin-Świnoujście był uniwersalnym ośrodkiem.
Informacje dotyczące wzrostu wolumenu towarowego w pewnych grupach towarowych nakładają się na zaawansowane projekty dotyczące pogłębienia toru podejściowego, prowadzącego do portu. Na jakim etapie jest obecnie jedna z najważniejszych inwestycji w najnowszej historii portu. Jak ta szeroko zakrojona inwestycja infrastrukturalna wpłynie na notowania i pozycje zespołu portowego?
- O konkurencyjności oferty portu decyduje jego dostępność od strony morza, śródlądowych dróg a także dostępność od strony lądu z punktu widzenia potrzeb transportu kołowego i kolejowego. Jesteśmy obecnie zadowoleni z poziomu usług świadczonych przez port w Świnoujściu. W Szczecinie jesteśmy w przededniu przełomowej inwestycji mającej na celu pogłębienie głównego toru wodnego do 12,5 m na całej jego długości. Dotyczy to dwóch wewnątrz portowych akwenów - Kanału Dębickiego i Basenu Kaszubskiego. Tym samym do portu w Szczecinie będą mogły zawijać jednostki o wiele większym zanurzeniu niż ma to miejsce w obecnej chwili.Pamiętajmy, że stocznie na całym świecie budują coraz większe jednostki, co stanowi duże wyzwanie również dla projektantów infrastruktury portowej. Jeśli nie będziemy rozwijać się w zgodzie z światowymi trendami to w perspektywie kilku lat skażemy port na marginalizację. Inwestycja jest niezbędnym warunkiem rozwoju i w najbliższej perspektywie czasowej pozwoli ona dwukrotnie zwiększyć rozmiary jednostek obsługiwanych w Szczecinie. Sama inwestycja jest prowadzona dwutorowo- za proces inwestycyjny przeprowadzany w obszarze samego toru podejściowego, przebiegającego przez administracyjne granice portu Szczecin-Świnoujście odpowiada Urząd Morski, zaś po stronie Zarządów Morskich Portów Szczecin-Świnoujście leży przystosowanie nabrzeży do technicznej głębokości 12,5m.
Jesteśmy już na ostatnim etapie inwestycji. Teraz czekamy tylko na sygnał, gdy będziemy mogli przystąpić do prac hydrotechnicznych. Finansowanie gwarantujące planowany przebieg inwestycji zostało już zapewnione, gdyż pogłębienie toru podejściowego do 12,5m zostało wpisane na listę projektów zidentyfikowanych. Jesteśmy w stałej współpracy z Urzędem Morskim i wszystkie procesy inwestycyjne są nieustannie koordynowane. Wkrótce podamy do publicznej wiadomości datę rozpoczęcia procesu technicznego. Pełen proces inwestycyjny planujemy zakończyć w 2021r.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Zespół portowy Szczecin - Świnoujście chce być wiodącym portem południowego Bałtyku