PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Zgoda na wpuszczenie wolnej konkurencji na kolei. Czeski LEO Express na trasie Kraków-Praga

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
13-10-2017 10:30 |  aktualizacja: 13-10-2017 10:57
Zgoda na wpuszczenie wolnej konkurencji na kolei. Czeski LEO Express na trasie Kraków-Praga

Czeska spółka kolejny raz wchodzi z ofertą do Polski. Foto Leo Express

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał zgodę czeskiej spółce LEO Express na przyznanie otwartego dostępu do polskich linii kolejowych na trasie Kraków-Praga. To pierwsze takie pozwolenie UTK dotyczące obsługi pociągów w ruchu międzynarodowym.

Oznacza to, że czeski przewoźnik będzie mógł złożyć wniosek do zarządcy infrastruktury i rozpocząć przewozy od 10 grudnia.
Już na początku br. LEO Express otrzymał od prezesa UTK polski certyfikat bezpieczeństwa, co jest warunkiem nieodzownym dla działalności przewozowej.

 
Oferta

LEO Express chce uruchomić między Pragą a Krakowem codziennie jedną parę pociągów.

Przewoźnik ten zgłosił trzy alternatywne trasy i rozkłady jazdy. W każdej z nich pociąg miałby jechać w Polsce przez Zebrzydowice, Pszczynę, Tychy, Katowice i Mysłowice.

W pierwszym wariancie pojedzie również przez Jaworzno, Trzebinię i Krzeszowice. W drugim wariancie kolejne stacje to Jaworzno, Olkusz, Tunel i Miechów, a w trzecim przewiduje przejazd przez Oświęcim, Zator i Skawinę.

Planowane godziny kursowania: wyjazd z Pragi o 16.10 i przyjazd do Krakowa około 23.30. W kierunku powrotnym wyjazd około 4.30 i przyjazd o 11.39.

 
Formalności

UTK informuje, że nie miał zastrzeżeń co do głównego celu połączenia wnioskodawcy, czyli przewozu osób między państwami. Dlatego prezes UTK mógł wydać decyzję o otwartym dostępie bez obowiązku wszczynania dodatkowych procedur.

Taki tryb wydawania pozwoleń określa znowelizowana w ubiegłym roku ustawa o transporcie kolejowym.

Przed wydaniem decyzji regulator może zbadać tzw. cel główny i równowagę ekonomiczną na rynku. Takiego badania dokonuje jednak wyłącznie na wniosek zainteresowanych podmiotów.

A zgodnie z wymogami UE przewoźnik z innego państwa członkowskiego chcący świadczyć usługi w Polsce, musi spełnić kilka warunków: posiadać licencję, certyfikaty bezpieczeństwa część A i B oraz decyzję o otwartym dostępie.

Licencja i certyfikat bezpieczeństwa część A wydane w dowolnym kraju unijnym zachowują ważność na terenie wszystkich krajów UE bez żadnych dodatkowych formalności. Część B certyfikatu bezpieczeństwa potwierdza spełnienia wymagań niezbędnych do bezpiecznego wykonywania przewozów kolejowych na danej sieci kolejowej i jest ważna tylko w kraju wydania.

LEO Express otrzymał  certyfikat część B z Urzędu Transportu Kolejowego 20 kwietnia tego roku.

Spółka ta jest już obecna w Polsce, oferując połączenia autobusowe z Krakowa m.in. do Budapesztu oraz na kilku liniach polskich.

 

Inne wnioski

Zgoda dla działalności LEO Express jest pierwszą, jaką wydał prezes UTK o otwarty dostęp w ruchu międzynarodowym.

W tym roku natomiast wydał on też pozytywne decyzje o otwartym dostępie krajowym (tzn. na zasadach komercyjnych i bez dopłat) dla spółek: Arriva RP, Koleje Dolnośląskie i PKP Intercity.

Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 250 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

792 012 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP