Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Zima paraliżuje europejskie lotniska

Autor: PAP
28-12-2010 16:07
Zima paraliżuje europejskie lotniska

Zdj. Soctech, Creative Commons

Tysiące odwołanych lotów, pasażerowie koczujący na lotniskach - to efekt ataku zimy, która w ostatnich dniach sparaliżowała ruch lotniczy w Europie. Komisja Europejska będzie domagać się wyjaśnień od władz lotnisk. Polskie porty pracują bez większych zakłóceń.

Duże opady śniegu i mrozy sparaliżowały w ostatnich dniach wiele lotnisk w UE: w tym londyńskie Heathrow, Roissy w Paryżu, Amsterdam i duże porty przesiadkowe w Niemczech. Odwołane połączenia wywołały dezorganizację ruchu lotniczego w całej UE - nawet w krajach, gdzie nie było ataku zimy, albo gdzie służby na lotniskach lepiej sobie z nią radziły. Kłopoty miało też brukselskie lotnisko z powodu braku płynu do odladzania samolotów. Duże kłopoty z powodu obfitych opadów śniegu mieli też pasażerowie na Wschodnim Wybrzeżu USA, a także w Moskwie.
Helen Kearns, rzeczniczka komisarz ds. transportu, powiedziała w ubiegłym tygodniu, że KE jest bardzo zaniepokojona zakłóceniami, jakie śnieg spowodował w lotniczym transporcie. "To jest nie do zaakceptowania i nie powinno już się powtórzyć" - oświadczyła. Dodała, że "w najbliższych dniach, może na początku stycznia" unijny komisarz spotka się z przedstawicielami europejskich lotnisk i zażąda od nich "wyjaśnień". Ma także przekazać stanowisko KE, że wszyscy uczestnicy sektora lotniczego powinni być lepiej przygotowani na atak zimy i pracę w trudnych warunkach. Wskazała na konieczność zapewnienia minimalnego poziomu usług świadczonych pasażerom. Niewykluczone, że KE zaproponuje nowe unijne przepisy, bo to zagwarantować.

Firma BAA, operator Heathrow - największego pod względem liczby pasażerów europejskiego lotniska, zainwestuje 10 mln funtów w nowy sprzęt do odśnieżania. BAA była krytykowana za to, że na przygotowania do tegorocznej zimy wydała tylko 500 tys. funtów, a obfity śnieg, który spadł w gorącym okresie przedświątecznym, trzeba było usuwać rękoma.

Dyrektor generalny BAA Colin Matthews w reakcji na krytykę zrzekł się tegorocznej premii. W poprzednim roku finansowym jego pensja wraz z premią, nie licząc akcji, wyniosła ponad 900 tys. funtów.

"O tym, jakie wnioski wyciągniemy z tegorocznych doświadczeń, przesądzi dochodzenie. Braki w sprzęcie niewątpliwie były czynnikiem, który uniemożliwił nam tak szybkie uporanie się z nieprzewidzianą sytuacją, jak byśmy chcieli" - powiedziała PAP rzeczniczka BAA. Z powodu świątecznego przestoju firma straciła ok. 40 mln funtów - tyle samo, co z początkiem roku na skutek wstrzymania lotów z powodu wybuchu wulkanu na Islandii.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 316 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 801 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP