PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Zintegrowana Europejska Polityka ws. Lotnictwa: niezbędna, ale trudna do wdrożenia?

Autor: PRTL.pl
21-08-2014 09:03
Zintegrowana Europejska Polityka ws. Lotnictwa: niezbędna, ale trudna do wdrożenia?
Fot. Fotolia

Europejskie lotnictwo, podobnie jak reszta unijnej gospodarki powoli wychodzi z kryzysu. Statystyki - także jeśli chodzi o polskie lotniska i linie lotnicze - generalnie dają powody do umiarkowanego optymizmu. Według opublikowanych niedawno danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego w pierwszym kwartale 2014 roku polskie porty lotnicze obsłużyły blisko 5 milionów pasażerów, ponad 6 procent więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku.

Polska jest też powyżej unijnej średniej jeśli chodzi o przyrost pasażerów. Niestety, jeśli przyjrzymy się bliżej, wyłania się nieco bardziej posępna perspektywa - potwierdzająca obawy, o których wielokrotnie mówiłem. Europa nie wytrzymuje tempa globalnego wyścigu, a lotniska regionalne nie radzą sobie z dominującą pozycją niektórych linii lotniczych.
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny niedawno przyjął opinię, oceniającą wdrożone przez Unię Europejską nowe wytyczne dotyczące pomocy publicznej dla lotnisk i nowych połączeń z lotnisk regionalnych ( Aviation Guidelines). Wytyczne KE miały ukrócić wyścig po subsydia, w którym tak chętnie biorą udział lotniska regionalne i niektóre linie lotnicze w całej Europie. Miały ukrócić, ale niestety nie ukrócą. Pod naciskiem samorządów i Parlamentu Europejskiego Komisja rozwodniła regulację, stworzyła serię wyjątków, długich okresów przejściowych i innych "furtek", przez które publiczne pieniądze nadal będą mogły płynąc szerokim strumieniem do wybranych linii i regionalnych portów lotniczych.

Zdaję sobie sprawę, że w tym momencie spadną na mnie gromy ze strony samorządowców, którzy tak dzielnie walczą o rozwój swoich miast i województw budując na siłę lotniska, na których nie ma wystarczającego ruchu. Statystyki są jednak nieubłagane: kwartał do kwartału liczba obsłużonych pasażerów spadła w Łodzi, Lublinie, Szczecinie, Zielonej Górze i Bydgoszczy. W przypadku rekordowej Łodzi aż o ponad jedną trzecią. To potwierdzenie wcześniejszych ostrzeżeń: ruch generowany przez przewoźników nisko kosztowych równie szybko przychodzi jak i odchodzi – szczególnie gdy firma znajdzie destynację do/z której może latać jeszcze taniej.

O ile krótkowzroczność samorządowców można jeszcze tłumaczyć brakiem wiedzy o tej jakże specyficznej branży, o tyle dbanie tylko o własny interes w przypadku decydentów sektora lotniczego - w całej Europie - budzi ogromny niepokój. Na lotnictwo wciąż patrzy się przez pryzmat poszczególnych segmentów sektora, a nie całościowo. W maju w Europejskim Komitecie Ekonomiczno-Społecznym zorganizowaliśmy konferencję, której uczestnicy szukali odpowiedzi na pytanie czy bardziej całościowe spojrzenie na zagadnienie zintegrowanej polityki dla lotnictwa cywilnego w UE w ogóle jest możliwe. Dyskusja jasno pokazała, że przed nami wciąż długa i kręta droga do celu… Wszyscy uczestnicy dyskusji zgodzili się, że potrzebujemy zintegrowanej polityki, ale chwilę później każdy proponował rozwiązania odpowiadające tylko na potrzeby konkretnego segmentu. Mówiąc kolokwialnie lotnictwo europejskie jest jak salami i każdy zajmuje się tylko swoją kanapką.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 188 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 594 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP