Zmiany w programie inwestycji kolejowych do 2015 roku

Zmiany w programie inwestycji kolejowych do 2015 roku
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

We wtorek rząd zaktualizował "Wieloletni program inwestycji kolejowych do roku 2015" - podało Centrum Informacyjne Rządu. Inwestycje, które zgłoszą PKP PLK dotyczą m.in. tras: Wrocław - Poznań, Warszawa - Poznań czy Warszawa - Grodzisk Mazowiecki.

W komunikacie wyjaśniono, że w załączniku do programu zawarto sześć projektów, które PKP Polskie Linie Kolejowe zgłoszą w 2014 r. do pierwszego konkursu w ramach nowego instrumentu finansowego UE - Funduszu "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility - CEF).

Konkursy będą prowadzone na szczeblu KE przez Agencję Wykonawczą ds. Innowacji i Sieci. CIR dodało, że po ogłoszeniu wyników konkursu załącznik będzie zaktualizowany. Przewidziano, że środki akcyzowe nie będą mogły być wykorzystane do współfinansowania projektów finansowanych przez CEF.

Inwestycje ujęte w załączniku to m.in. prace na linii kolejowej na linii Wrocław - Poznań (odcinek granica woj. dolnośląskiego - Czempiń), gdzie linia ma zostać m.in. dostosowana do wymogów TEN-T (chodzi wytyczne dotyczące rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej, który obejmuje m.in. instalację ERTMS, czyli Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym). Mają być także prowadzone między Warszawą a Poznaniem, na odcinku Sochaczew-Swarzędz. To końcowy etap modernizacji linii między stolicami Mazowsza i Wielkopolski, który ma objąć m.in. przebudowę dużych stacji, by miały one 750-metrową długość użyteczną torów dla pociągów towarowych.

Chodzi także o inwestycje w okolicach Warszawy: remont 49 km torów na linii Warszawa Włochy - Grodzisk Mazowiecki (likwidacja tzw. wąskiego gardła na wjeździe do stolicy); modernizację linii obwodowej Warszawy na odcinku Warszawa Gołąbki - Warszawa Zachodnia - Warszawa Gdańska. To trasa, z której korzystają zarówno pociągi towarowe, jak i pasażerskie. Inwestycja ma się przyczynić do likwidacji "wąskich gardeł" w Warszawskim Węźle Kolejowym.

Inwestycje mają dotyczyć także prac na odcinku Sadowne - Białystok oraz pozostałych na odcinku Warszawa Rembertów - Sadowne na ok. 213 km. Trasa jest wykorzystywana przez pociągi pasażerskie i towarowe. Połączy Warszawę (przez Kowno i Rygę) z Tallinem. Rezultatem prac ma być podniesienie prędkości składów towarowych do 120 km/h, a pasażerskich do 160 km/h.

Aktualizacja programu dotyczy także prac, które mają być prowadzone na ok. 288-km linii Poznań Główny - Szczecin Dąbie. Dzięki inwestycji skrócić się ma czas jazdy.

Na inwestycje wyszczególnione w załączniku przewiduje się 10,2 mld zł, z tego 7,4 mld zł ma pochodzić z UE, 1,3 mld zł ze środków krajowych, a 1,5 mld zł ze środków własnych PKP PLK z kredytu EBI (Europejskiego Banku Inwestycyjnego).
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zmiany w programie inwestycji kolejowych do 2015 roku

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!