PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Znaczne opóźnienia w budowie w UE jednego systemu łączności kolejowej

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
30-10-2017 15:47 |  aktualizacja: 30-10-2017 16:50
Znaczne opóźnienia w budowie w UE jednego systemu łączności kolejowej

Na zbudowanie w UE systemu ERTMS potrzeba 188 mld euro.

Fot. Shutterstock.com

Dotychczasowy poziom wdrożenia europejskiego systemu sterowania, sygnalizacji i łączności na kolei (ERTMS) jest bardzo niski i fragmentaryczny w krajach członkowskich, mimo że minęła dekada od jego uruchomienia oraz mimo tego, że koncepcja systemu, umożliwiająca zwiększenie interoperacyjności kolei i bezpieczeństwa ruchu pociągów, nie jest kwestionowana przez sektor.

  • Interoperacyjności kolei, czyli swobodnej jeździe pociągów przez wszystkie kraje UE, ma służyć wdrożenie systemu ERTMS.
  • Według stanu na koniec 2016 r., w system ten wyposażono tylko 4121 km, co stanowi 6,2 proc. długości sieci bazowej i 8,1 proc. sieci TEN-T.
  • W Polsce, także mocno spóźnionej w realizacji tych drogich inwestycji, pierwszy wskaźnik wynosi 6 proc.
Ten niski zakres wdrożenia można wyjaśnić głównie niechęcią wielu zarządców infrastruktury i przedsiębiorstw kolejowych do inwestowania w wyposażenie ERTMS. Pociąga to koszty, a zarazem dla wielu projektów brakuje uzasadnienia biznesowego.  Potrzeba na to bowiem 188 mld euro.

Taki wniosek z kontroli budżetu, przeznaczonego dla dotacji budowy ERTMS w krajach unijnych, przedstawia Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Założenia systemu


Do eksploatacji pociągów w sieci kolejowej potrzebny jest system sygnalizacji. Umożliwia on bezpieczne i bezkolizyjne zarządzanie ruchem kolejowym w każdych warunkach.

Problem w tym, że każdy kraj europejski opracował własne specyfikacje techniczne dla takich systemów sygnalizacji (w Polsce są to: SHP, system radiowy PKP z funkcją radioskop), podobnie jak norm bezpieczeństwa, energetycznych, a także szerokości toru.

W sumie tylko w UE (liczącej 28 krajów) istnieje około 30 różnych systemów sygnalizacji do zarządzania ruchem kolejowym, które nie współpracują ze sobą.

Aby rozwiązać ten problem i pomóc w stworzeniu jednolitego europejskiego obszaru kolejowego, na przełomie lat 80. i 90. rozpoczęto opracowywanie europejskiego systemu sterowania, sygnalizacji i łączności (ERTMS).

Komisja Europejska natomiast wsparła starania, by w Europie funkcjonował jeden tego rodzaju system.

ERTMS ma zagwarantować wspólny standard, który pozwala na niezakłóconą jazdę pociągów przez różne kraje i sprzyja zachowaniu konkurencyjności kolei.

Budżet


Aby pomóc państwom członkowskim wdrażanie ERTMS, w latach 2007-13 z budżetu UE przydzielono na ten cel około 1,2 mld euro.

Ok. 645 mln euro pochodziło z programu transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), a 570 mln euro - z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 327 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 428 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP