XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 21 godz
  • 12 min
  • 31 sek

Znamy szczegóły budowy CPK. 66 km kw., trzy etapy inwestycji

  • bad
  • Opublikowano: 23 maja 2018 - 20:34 | Zaktualizowano: 23 maja 2018 - 21:12
Zarezerwowanie pod Centralny Port Komunikacyjny 66 km kw. w trzech gminach:  Baranów, Teresin i Wiskitki zapowiedział w środę (23 maja) sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild.

Mikołaj Wild podał te informacje w trakcie spotkania z mieszkańcami Baranowa w siedzibie Ochotniczej Straży Pożarnej. Przybyło wielu przeciwników inwestycji, który nie chcą, by CPK powstał na tych terenach. Mieszkańcy przynieśli transparenty z hasłami: "Nie chcemy lotniska", "Nie oddamy naszych ojcowizn", "Rujnujecie nam życie".

Mikołaj Wild podał, że proces inwestycyjny będzie podzielony na trzy etapy. Pierwszy obejmie m.in. przygotowanie obszaru inwestycji, konsultacje społeczne oraz negocjacje z mieszkańcami, które mają potrwać 1,5 roku. 4 czerwca w Baranowie zostanie otwarty punkt konsultacyjny dotyczący inwestycji.

W drugim etapie zaplanowanym głównie na 2019 rok, dojdzie do rezerwacji obszaru inwestycji oraz zakończenia negocjacji z mieszkańcami poszczególnych gmin. Minister Wild poinformował, że kwota za metr kwadratowy gruntu pod CPK to minimum 35-45 zł.

W trzecim etapie zapadnie decyzja lokalizacyjna, a więc wskazanie ostatecznej lokalizacji CPK, grunty staną się wówczas własnością Skarbu Państwa.

Lokalizacja lotniska

Podczas spotkania rozdawano ulotkę, na której przedstawiono obszar lokalizacji na potrzeby CPK.

Napisano na niej, że obszar ten jest ograniczony od północy rzeką Pisią oraz miejscowością Szymanów. Od południa jest ograniczony autostradą A2, a od zachodu - drogą krajową nr 50.

Jak tłumaczył mieszkańcom pełnomocnik rządu ds. CPK, obszar, na którym prowadzone będą badania środowiskowe, obejmie rozporządzenie Rady Ministrów, o którym jest mowa w specustawie.

- To jest maksymalny obszar, z którego zostaną wyodrębnione dwie lokalizacje. Jedyna zmiana, która następuje z państwa punktu funkcjonowania, to konieczność uzgadniania planów zagospodarowywania przestrzennego z pełnomocnikiem ds. CPK - powiedział Wild.

Jak wyjaśnił, poza tym obszarem nie przewiduje się działań inwestycyjnych. - Z tego obszaru w drodze konsultacji z państwem, wyodrębnione zostaną dwie lokalizacje. Myślę, że częściowo na siebie zachodzące. Dwie lokalizacje, na których będzie przeprowadzone postępowanie środowiskowe. To nie jest teren do wywłaszczenia - wyjaśnił.

W trakcie prac mają więc powstać dwa warianty lokalizacji lotniska, wybrane m.in. przez wojewodę po konsultacjach społecznych.

- W 2020 roku po uzyskaniu decyzji środowiskowej zostanie wydana decyzja lokalizacyjna. Jeśli spółka celowa nie nabędzie gruntu, a grunt będzie na lokalizacji, to grunty staną się własnością Skarbu Państwa – powiedział Wild.

W praktyce oznacza to, że jeśli mieszkańcy nie dogadają się do 2020 roku, grunty przejdą na własność skarbu państwa, a oni będą mieli 120 dni na opuszczenie nieruchomości. W takich przypadkach wypłacane będzie odszkodowanie.

100 mln pasażerów

Nowe lotnisko, które powstanie w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego między Łodzią a Warszawą, jest projektowane jako jedno z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie inwestycji ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, docelowo - nawet blisko 100 mln.

CPK ma powstawać przez kolejne osiem lat, do końca 2027 r.

Rada Gminy Baranów 18 kwietnia podjęła uchwałę o referendum w sprawie CPK. Jego termin przewidziano na 17 czerwca.

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!