Sytuacja finansowa Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego (ZNTK) w Łapach zasadniczo się zmieniła. Spółka zarobiła w ubiegłym roku (dane po czterech kwartałach) 6,1 mln zł, podczas gdy jeszcze w 2006 r. miała prawie 8 mln zł straty netto.
Szczególnie dobry dla spółki był czwarty kwartał. Wówczas ZNTK Łapy wypracowały 26 mln zł przychodów (32 proc. rocznej sprzedaży) i 2,7 mln zł zysku netto (44 proc. rocznego wyniku) - napisał "Parkiet".
Głównym kontrahentem spółki pozostało PKP Cargo, największy w Polsce kolejowy przewoźnik towarowy. ZNTK Łapy w czwartym kwartale wykonały dla niego 120 napraw okresowych różnego typu wagonów, ale dodatkowo także wykonały szereg innych zleceń (tzw. odbudowa węglarek, przebudowa wagonów krytych, naprawy wagonów-platform). W sumie zamówienia opiewały na 23,9 mln zł. Rok wcześniej, kiedy to wykonywano jedynie naprawy okresowe 523 wagonów, sprzedaż dla PKP Cargo wyniosła tylko 10 mln zł. Giełdowa spółka realizowała też zlecenia grupy CTL Logistics. Nie były to duże kontrakty. Współpraca z obiema firmami spowodowała jednak, że ZNTK Łapy w pełni wykorzystały w czwartym kwartale moce wytwórcze.
Dla giełdowej spółki jeszcze lepszy powinien być ten rok. - Poza PKP Cargo, które ciągle ma problemy z jasnym określeniem i realizacją polityki w zakresie napraw, duży popyt na usługi będą zgłaszali prywatni przewoźnicy, tacy jak chociażby firmy z grupy CTL Logistics czy PCC Rail - mówi Adrian Furgalski, dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych TOR. Jego zdaniem, nawet unieważnienie przetargu na naprawę okresową prawie 26 tys. wagonów PKP Cargo nie wpłynie na kondycję finansową ZNTK. Spółka prawdopodobnie stara się w przetargu o zlecenie na prace dotyczące 5-6 tys. wagonów - napisał "Parkiet".
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: ZNTK Łapy: większy popyt na naprawy - lepsze wyniki