XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Związkowcy: strajk w Przewozach Regionalnych jest legalny

Związkowcy: strajk w Przewozach Regionalnych jest legalny
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W związku z informacją o próbie sądownego zablokowania prawa do strajku przez zarząd Przewozów Regionalnych, Krajowy Komitet Strajkowy w spółce, zapewnia, że dopełniono wszelkich formalności i strajk jest legalny - poinformowali w piątek związkowcy.

"Strajk rozpoczynający się w dniu 29 czerwca 2015 r. o godz. 0.01 będzie w świetle obowiązującego prawa legalnym protestem" - podkreślili w komunikacie związkowcy.

W czwartek Zarząd Przewozów Regionalnych złożył do sądu wniosek o wydanie postanowienia zakazującego przeprowadzenia strajku zapowiadanego przez związki zawodowe na 29 czerwca. Bezterminowy strajk w spółce Przewozy Regionalne ma się zacząć minutę po północy z 28 na 29 czerwca.

Jak poinformowała rzeczniczka spółki Joanna Bator, zarząd przewoźnika ma wątpliwości, co do legalności strajku. Chodzi o czas, jaki upłynął między referendum przeprowadzonym wśród pracowników, w którym wyrazili oni zgodę na tego typu akcję protestacyjną, a planowanym terminem jej przeprowadzenia. "Między referendum strajkowym, które odbyło się w dniach 5-26 sierpnia 2013 r., a akcją strajkową zaplanowaną na 29 czerwca 2015 r. upłynęły bowiem niemal dwa lata. Zdaniem władz spółki referendum i akcja strajkowa muszą pozostawać ze sobą w ścisłym związku czasowym. W przeciwnym razie nie można uznać, że zgoda pracowników na akcję strajkową jest aktualna" - wskazała rzeczniczka.

Związkowcy podkreślają, że prawo do strajku w Polsce zostało zapisane w art. 59 Konstytucji RP i doprecyzowane w Ustawie o rozwiązywaniu sporów zbiorowych. Jak zaznaczyli w ustawie tej nie ma mowy o czasie, jaki musi upłynąć między referendum wśród pracowników, a terminem strajku.

"Kwestionowanie przez zarząd spółki zgody załogi Przewozów Regionalnych na legalną akcję strajkową i wnioskowanie do sądu o wydanie postanowienia zakazującego przeprowadzenie strajku jest, zatem bezzasadne. Szkoda, że zarząd spółki zamiast szukać dróg wyjścia z kryzysu szuka kruczków prawnych uniemożliwiających pracownikom protest przeciwko doprowadzaniu ich firmy do ruiny" - napisali kolejarze.

Przypomnieli, że w 2014 r. na prośbę ówczesnej wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej związki zawodowe w geście dobrej woli zawiesiły decyzję o strajku. W ich ocenie rządowe obietnice naprawy sytuacji okazały się bez pokrycia, a działania rządu i niektórych marszałków doprowadziły największego kolejowego przewoźnika pasażerskiego w Polsce na skraj upadłości.

Zaznaczyli jednak, że przez wzgląd na ostrożność procesową Krajowy Komitet Strajkowy w Przewozach Regionalnych zdecydował o przeprowadzeniu w ciągu najbliższego tygodnia, w dniach 19-25 czerwca br., ponownego referendum strajkowego. "Przyczyni się ono do zwiększenia mobilizacji wśród załogi, a jego wyniki pokażą olbrzymią determinację w walce o obronie miejsc pracy" - podkreślili kolejarze.

Jednocześnie - jak poinformowali - Krajowy Komitet Strajkowy w Przewozach Regionalnych zwróci się do stosowanych organów o natychmiastowe wyłączenie sprawowania zarządu przez władze spółki oraz zawieszenie sprawowania obowiązków właścicielskich przez niektórych marszałków z powodu ewidentnego działania na szkodę spółki.

Jak zapowiadają związkowcy od momentu rozpoczęcia strajku żaden pociąg Przewozów Regionalnych nie wyruszy w trasę. A te pociągi, które będą w trasie, dojadą do stacji macierzystych i tam staną. Związki domagają się m.in. zawarcia paktu gwarancji pracowniczych na 5 lat.

Pod koniec lutego br. 12 marszałków województw poparło plan naprawczy dla spółki Przewozy Regionalne. Plan restrukturyzacji zakłada, że Skarb Państwa zasili kwotą 750 mln zł Agencję Rozwoju Przemysłu (ARP), a Przewozy Regionalne (PR) wyemitują udziały, które obejmie ARP - gotówka wpłynęłaby do spółki. Agencja stałaby się większościowym udziałowcem PR, 600 mln zł przeznaczone zostałoby na oddłużenie spółki, a 150 mln na jej restrukturyzację, w tym modernizację taboru.

Spółka Przewozy Regionalne zanotowała w 2014 r. stratę w wysokości 5,46 mln zł, pierwotnie spółka planowała stratę za ubiegły rok w wysokości 28 mln zł. W tym roku spółka planuje zysk na poziomie 200 tys. zł.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Związkowcy: strajk w Przewozach Regionalnych jest legalny

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!