223 mln pasażerów przewiozła Grupa PKP w 2008 roku. Liczba przewiezionych osób zwiększyła się w stosunku do 2007 roku o 2 mln. Wzrost popularności przewozów pasażerskich w Grupie PKP trwa od trzech lat.
Lepsza oferta, nowszy tabor, wiele promocji oraz większe niż w ubiegłych latach zaangażowanie samorządów wojewódzkich w tworzenie regionalnej siatki połączeń to główne przyczyny rosnącej popularności kolejowych przewozów pasażerskich realizowanych przez spółki Grupy PKP. Do wzrostu konkurencyjności transportu kolejowego przyczyniają się także inwestycje prowadzone przez firny z Grupy PKP. Dzięki modernizacjom linii kolejowych zakończonym przez PKP Polskie Linie Kolejowe w 2008 roku, pociągi kursują szybciej między innymi na trasach: Łódź – Warszawa, Legnica – Węgliniec czy Siedlce - Łuków.
Również zakończenie modernizacji poznańskiego węzła kolejowego usprawniło ruch pociągów, zwłaszcza w województwie wielkopolskim. W ubiegłym roku zostało wyremontowanych przez PKP S.A. wiele dworców w takich miastach jak np.: Bolesławiec, Strzelce Opolskie, Jastarnia, Jurata, Koluszki, Rogów, Gałkówek. Pasażerowie obecnie coraz chętniej korzystają w drodze do pracy z transportu kolejowego niż samochodowego, ponieważ przy stacjach kolejowych powstają parkingi. Jadąc pociągiem do pracy i szkoły pasażerowie m.in. unikają korków w mieście oraz oszczędzają na paliwie. Do końca 2007 roku, przy współpracy z gminami i przewoźnikami, PKP S.A. przygotowała przy dworcach kolejowych w całej Polsce 258 parkingów na 4186 samochodów. W 2008 roku powstały 32 parkingi na ponad 400 samochodów.
W 2009 roku przewoźnicy chcą walczyć o pasażerów lepszym dostosowaniem się do ich wymogów, otwieraniem kolejnych centrów obsługi klienta, dalszą poprawą standardu pociągów, budową nowych przystanków kolejowych oraz nowych parkingów Parkuj i Jedź w miejscowościach różnej wielkości. W 2009 roku zarówno PKP Intercity, jak i PKP SKM w Trójmieście prognozują wzrost przewozu pasażerów.
W grudniu 2008 roku PKP Przewozy Regionalne zostały przekazane szesnastu samorządom wojewódzkim, dlatego też nie są brane pod uwagę w prognozach Grupy PKP na 2009 rok.