4,1 mld zł inwestycji do 2035 r. Śmiałe plany polskich portów regionalnych

4,1 mld zł inwestycji do 2035 r. Śmiałe plany polskich portów regionalnych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W zeszłym roku na lotniskach w regionach zostało obsłużonych około 28 mln osób. Każdego roku ponad 60 proc. podróżujących korzysta z siatki połączeń portów regionalnych. Aby zapewnić optymalny rozwój branży w ciągu najbliższych lat niezbędne są inwestycje i to nie małe. Jak wylicza Artur Tomasik, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych, do 2035 roku jedenaście z czternastu lotnisk regionalnych, planuje 210 zadań inwestycyjnych na szacunkową kwotę ogółem 4,1 mld zł.

  • W tym roku wydarzeniem, które może wstrząsnąć branżą lotniczą jest Brexit. Aktualnie wiąże się ze znaczną liczbą niewiadomych - mówi prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, zarządzającego Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych Artur Tomasik.
  • Jeśli dojdzie do tzw. twardego Brexitu częstotliwość ruchu pasażerskiego i towarowego pomiędzy Wielką Brytanią a Unią Europejską zostanie zamrożona na poziomie z roku 2018  - dodaje
  • Jego zdaniem w 2019 roku w ujęciu całościowym liczba pasażerów obsłużonych na polskich lotniskach wzrośnie, chociaż procentowo wzrost ten nie będzie tak wysoki jak w roku 2018.

Właśnie minął rok 2018. Jaki był dla portu katowickiego?

- Miniony rok był wyjątkowy dla Katowice Airport, ponieważ stał pod znakiem licznych rekordów. W Pyrzowicach obsłużono największą w historii liczbę pasażerów we wszystkich segmentach ruchu, to jest ogółem, regularnym i czarterowym. W ruchu ogółem z siatki połączeń skorzystało 4,84 mln pasażerów, to 945 tys. więcej w porównaniu z rokiem poprzednim. Podobne wyniki osiągnęły w ubiegłym roku takie europejskie lotniska jak Liverpool, Wilno czy też Norymberga.

Czytaj także: Niespełna 5 mln pasażerów i rekordowe wyniki - Katowice Airport podsumowały rok

To także prawie milion pasażerów więcej niż na lotnisku w Turynie, które obsługuje Piemont, jeden z najbogatszych regionów Włoch. Warto podkreślić, że był to największy liczbowy przyrost wśród wszystkich czternastu lotnisk regionalnych w Polsce.

W przewozach regularnych odnotowaliśmy 2,84 mln podróżnych o 421 tys. więcej, a w czarterowych 1,97 mln, tutaj wzrost wyniósł 514 tys. pasażerów. Zeszły rok przyniósł też nowy rekord dobowej i miesięcznej liczby podróżnych. Ten pierwszy ustanowiony został w czwartek 28 czerwca, kiedy to z lotniska skorzystało 25 476 pasażerów. Drugi z nich padł w lipcu, kiedy to obsłużono 694 415 osób.

Do listy rekordów trzeba dodać też wynik w segmencie cargo. W 2018 r. firmy kurierskie przewiozły pomiędzy Pyrzowicami a swoimi kontynentalnymi portami przeładunkowymi 18,5 tysiąca ton frachtu, najwięcej w historii przewozów towarowych w Katowice Airport. Bardzo dobre statystyki mają swoje odzwierciedlenie w, kolejny rok z rzędu, pozytywnym wyniku finansowym. Ten z kolei umożliwia nam dalszy rozwój i realizację drugiego etapu zaplanowanego do 2026 roku programu inwestycyjnego, który skutecznie realizujemy od ponad dekady.

Czytaj także: Taki był ruch towarowy w Katowice Airport w 2018 roku
 
Jakie było największe pozytywne zaskoczenie ? A może było też jakieś negatywne?

- Do pozytywów zaliczyłbym rozwój bazy Wizz Aira w Katowice Airport do ośmiu samolotów w szczycie sezonu. Ponadto na początku zeszłego roku nie spodziewaliśmy się aż takiego wzrostu oferowania przez biura podróży i tego, że oferta wakacyjna sprzeda się na tak wysokim poziomie. Zdecydowanym negatywem było bankructwo Small Planet Airlines, jednej z największych na rynku przewozów czarterowych linii lotniczej. Przewoźnik borykał się z poważnymi problemami operacyjnymi praktycznie od początku wakacji, co niestety poważnie odczuła spora część pasażerów, która na pokładzie samolotów tej linii podróżowała na wakacje z Pyrzowic. Small Planet Airlines miał w sezonie w Pyrzowicach dużą bazę operacyjną, zatrudniał spore grono członków załóg pokładowych z terenu województwa śląskiego. Ludzie Ci dosyć gwałtownie stracili pracę.

Stabilnie rozwija się siatka połączeń rozkładowych, zarówno tanich linii, jak i tradycyjnych. Czy może Pan już potwierdzić, na zbliżający się sezon letni, jakieś nowości? Czy pojawi się też jakiś nowy przewoźnik rozkładowy?

- W minionym roku Wizz Air powiększył swoją bazę w Pyrzowicach o kolejne dwa Airbusy. W rozkładzie letnim bazuje tutaj już osiem samolotów. Rozwój bazy wiązał się powiększeniem siatki połączeń. Linia w 2018 roku dodała siedem nowych kierunków z Pyrzowic, to jest Ateny, Charków, Faro, Porto, Podgoricę, Lwów i Malagę. Pod koniec marca minionego roku wystartowało również połączenie Lufthansy do Monachium.

Rok 2019 będzie dla Katowice Airport okresem stabilizacji ruchu pasażerskiego, dlatego na ten moment, nie spodziewamy się nowych tras w rozkładzie letnim. Niewykluczone, że nowe połączenia pojawią się rozkładzie zima 2018/2019. Ostateczna decyzja w tym zakresie leży oczywiście po stronie przewoźników.

Wasz port jest niekwestionowanym liderem wśród lotnisk regionalnych w czarterach. Jakie są Pana zdaniem główne przyczyny tej wieloletniej hossy?

- Od 2007 roku w sposób przemyślany i konsekwentny rozwijamy infrastrukturę Katowice Airport, tak żeby optymalnie wykorzystać atuty lotniska wynikające z jego położenia. Dlatego dekadę temu, w pełni świadomie, postawiliśmy na rozwój infrastruktury liniowej. Celem było to, żeby naszym głównym klientom, czyli liniom lotniczym zaproponować infrastrukturę, która umożliwi im stabilny i długotrwały rozwój w Pyrzowicach. Stąd decyzja o znaczącej rozbudowie stanowisk postojowych, zapewnieniu odpowiedniego zaplecza dla funkcjonowania bazy do obsługi technicznej samolotów i budowie nowej drogi startowej oprzyrządowanej na kierunku zasadniczym systemem ILS II kategorii.

Realizacja tych projektów sprawiła, że linie czarterowe chętnie lokują w Pyrzowicach swoje bazy. Mają tutaj wszystko co najważniejsze w ich działalności – wystarczającą liczbę stanowisk postojowych, rozwiniętą obsługę techniczną i pewność, że o każdej porze dnia i nocy, praktycznie niezależnie od panujących warunków atmosferycznych, będą mogły w bezpieczny sposób realizować swoje loty.

Inwestycje, które zrealizowaliśmy, w optymalny sposób pozwoliły wykorzystać takie atuty położenia Katowice Airport jak - duży, liczący ok. 13 mln mieszkańców obszar oddziaływania, dobre skomunikowanie drogowe lotniska oraz fakt, że port funkcjonuje 365 dni w roku 24 godziny na dobę bez żadnych ograniczeń. Oczywiście nie można też pomijać faktu, że Polacy robią się coraz bardziej zamożni, a to powoduje, że chętniej podróżują na wakacje samolotami. Warto tez podkreślić, że rozwój oferty czarterowej w Pyrzowicach sprawił, że chętnie na wakacje latają stąd mieszkańcy Północnych Czech i Słowacji.

Od kilku sezonów obserwujemy rozwój połączeń charterowych interkontynentalnych, przede wszystkim, w sezonie zimowym. Jak wygląda sytuacja w tym sezonie?

- Na przestrzeni lat obserwujemy jak zmienia się zimowa siatka połączeń czarterowych. Jeszcze dekadę temu dominowały kierunki egipskie, potem pojawiły się te na Wyspy Kanaryjskie. Z czasem oferta zaczęła się rozszerzać. W tegorocznej siatce połączeń mamy trasy do Dominikany, Omanu, Kenii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich i na Wyspy Zielonego Przylądka oraz Zanzibar. Jak widać jest to bogata i różnorodna oferta.

Kolejny etapem, który jest przed nami, to przekroczenie takiej masy krytycznej klientów zainteresowanych ofertą wakacji w odległych krajach z wylotem z Pyrzowic, która spowoduje, że biurom podróży będzie opłacało się czarterować na tych połączeniach samoloty szerokokadłubowe. Dominikana to aktualnie jedyna trasa, która na tym typie statku powietrznego obsługiwana jest z Pyrzowic.

Od wielu lat jest Pan prezesem zarządu Polskiego Związku Regionalnych Portów Lotniczych. Czym, przede wszystkim, zajmował się Związek w roku ubiegłym? Jakie były jego priorytety?

- W minionym roku w pracach Związku koncentrowaliśmy się m.in. na identyfikowaniu potrzeb inwestycyjnych polskich portów regionalnych. Wynika to z faktu, że aktualnie lotniska w regionach nie mają możliwości pozyskania dofinasowania projektów infrastrukturalnych ze źródeł Unii Europejskiej. Jest to sytuacja o tyle trudna, że potrzeby inwestycyjne są ciągle bardzo duże m.in. dlatego, że w szybkim tempie zbliżamy się do osiągniecia granicy przepustowości portów w regionach, która szacowana jest na poziomie 32 mln pasażerów rocznie.

W zeszłym roku na lotniskach w regionach zostało obsłużonych około 28 mln osób. Każdego roku ponad 60% podróżujących korzysta z siatki połączeń portów regionalnych. W efekcie inicjatywy ZRPL powstał kompleksowy dokument, obrazujący potrzeby polskich lotnisk regionalnych w zakresie inwestycji, które muszą być zrealizowane po to, żeby zapewnić optymalny rozwój branży w ciągu najbliższych lat.

W projekcie wzięły udział lotniska w: Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Modlinie, Olsztynie, Poznaniu, Rzeszowie i Wrocławiu. Dzięki temu wiemy, że do 2035 roku, te jedenaście z czternastu lotnisk regionalnych, planuje aktualnie 210 zadań inwestycyjnych na szacunkową kwotę ogółem 4,1 mld zł. Około 50% z nich dotyczy zwiększania przepustowości zarówno terminali jak i pola manewrowego, a prawie 25% bezpieczeństwa wykonywania operacji lotniczych. W 2018 roku ZRPL brał także aktywny udział w konsultacjach zmian do ustawy prawo lotnicze.

ZRPL zrzesza bardzo różne porty. I te, które obsługują rocznie wiele milionów pasażerów i te, którym jeszcze bardzo daleko do pierwszego miliona. Jaka jest wspólna płaszczyzna porozumienia, co je wszystkie łączy?

- Wszystkie lotniska regionalne w Polsce łączy fakt, że pozytywnie wpływają na rozwój swoich obszarów oddziaływania. Ułatwiają podróżowanie, dzięki nim nawiązywanie relacji biznesowych jest szybsze i łatwiejsze, tak samo jeśli chodzi o transport towarów, ponadto ich oferta pobudza ruch turystyczny – zarówno przylotowy, jak i wylotowy.

Lotniska regionalne to także miejsca, które generują znaczną i z roku na roku rosnącą liczbę miejsc pracy. Pozytywnie wpływają na otoczenie, pobudzając lokalną aktywność gospodarczą, która objawia się w powstawaniu w ich pobliżu parkingów prywatnych, rozwijaniu usług logistycznych, hotelarskich, gastronomicznych, czy też konferencyjnych. Jednym zdaniem, lotniska regionalne odgrywają ważną role w systemie transportowym i w znakomity sposób wpływają na zrównoważony rozwój Rzeczypospolitej.

A czego oczekuje Pan po obecnym roku i dla portu w Katowicach i dla całego polskiego rynku lotniczego?

- Prognozujemy, że w 2019 roku w Katowice Airport, po raz pierwszy w historii, zostanie obsłużonych rekordowe ponad 5 mln pasażerów w roku kalendarzowym. Przyszły rok w Pyrzowicach będzie stał pod znakiem znaczącego przyspieszenia drugiego etapu realizowanego od 2007 roku programu inwestycyjnego. Nieustannie stawiamy na dywersyfikację, chcemy rozwijać infrastrukturę w różnych obszarach działalności i rozwijać nowe. W obszarze infrastruktury dedykowanej obsłudze pasażerów, sztandarowym projektem będzie rozbudowa i przebudowa terminalu pasażerskiego B. Dzięki tej inwestycji roczna przepustowość obiektu wzrośnie z 2 do 4 mln pasażerów.

Rozpoczniemy także prace nad koncepcją zagospodarowania centralnej części strefy ogólnodostępnej. Dokument ten pozwoli określić nam zapotrzebowanie i skalę kolejnych inwestycji dedykowanych obsłudze ruchu pasażerskiego. Chcemy w tej części lotniska wybudować terminal centralny wraz z systemem dróg wewnętrznych, parkingów, w tym wielopoziomowych, drugiego hotelu, biurowca i połączeniem ze stacją kolejową. Trwa rozbudowa płyty postojowej dla samolotów towarowych. Rozważamy budowę drugie terminalu cargo. W tym roku rozpoczną się prace związane z połączeniem płyty postojowej cargo z pasażerską. Przed tą nową nawierzchnią lotniskową chcemy wybudować dwa nowe hangary do obsługi technicznej i tym samym wzmocnić kolejny ważny obszar naszej działalności, jakim jest obsługa techniczna samolotów.

Kontynuować będziemy inwestycje w bezpieczeństwo. W tym roku chcemy rozpocząć budowę centralnej wartowni. Ruszą prace związane z projektowaniem nowej strażnicy Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej oraz nowego zaplecza dla działów eksploatacji lotniska. Nowym obszar działalności, który chcemy rozwinąć, to baza paliw. Pyrzowice są drugim po Warszawie lotniskiem w Polsce pod względem wolumenu sprzedawanej nafty lotniczej, dlatego inwestycja ta ma sens ekonomiczny. Przygotowanie tego przedsięwzięcia jest w fazie prac nad projektem budowlanym. W przyszłym roku powinna rozpocząć się budowa.

W tym roku wydarzeniem, które może wstrząsnąć branżą lotniczą jest Brexit. Aktualnie wiąże się ze znaczną liczbą niewiadomych. Jeśli dojdzie do tzw. twardego Brexitu częstotliwość ruchu pasażerskiego i towarowego pomiędzy Wielką Brytanią a Unią Europejską zostanie zamrożona na poziomie z roku 2018. Oznacza to brak rozwoju na trasach brytyjskich, które ciągle mają duży potencjał nie tylko w ruchu pracowniczym ale także turystycznym, bo przecież takie polskie miasta jak Warszawa, Kraków, Gdańsk, czy też Wrocław cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród brytyjskich turystów. Generalnie w 2019 roku w ujęciu całościowym liczba pasażerów obsłużonych na polskich lotniskach wzrośnie, chociaż procentowo wzrost ten nie będzie tak wysoki jak w roku 2018.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: 4,1 mld zł inwestycji do 2035 r. Śmiałe plany polskich portów regionalnych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!