Pięć milionów zł ma kosztować przebudowa i modernizacja stacji kolejowej Opoczno Południowe, leżącej na trasie Centralnej Magistrali Kolejowej. Głównym celem inwestycji będzie przystosowanie stacji do obsługi pociągów pasażerskich poruszających się po CMK.
Raczyński przypomniał, że CMK - wraz z planowaną linią łączącą Warszawę przez Łódź z Poznaniem i Wrocławiem (tzw. "Y") - utworzy polską sieć kolei dużych prędkości.
PKP Polskie Linie Kolejowe chcą, by w przyszłości pociągi jadące CMK mogły osiągać prędkość do 300 km na godzinę. (W 2012 lub 2013 mają one jeździć z prędkością 200 km/h). Aby tak się stało, modernizowana jest cała magistrala. Także znajdujące się przy niej stacje kolejowe.
Według Raczyńskiego, po przebudowie i modernizacji, stacja Opoczno Południowe stałaby się "znaczącym węzłem mulitimodalnym". Nie tylko mogłaby "przyjmować" pociągi poruszające się po CMK, ale również - po wybudowaniu nowej linii do Łodzi - stałaby się łącznikiem między magistralą a tzw. "Y". Szybkie pociągi mogłyby wtedy np. kursować z Krakowa przez Łódź do Poznania.
Przebudowa Opoczna Południowego, to nie tylko przystosowanie torów do szybkich pociągów. To także budowa dróg dojazdowych do stacji, budynku dworcowego, parkingów i przystanków dla komunikacji miejskiej. Według planów, inwestycja powinna być gotowa w 2012 roku.
CMK z Warszawy do Krakowa i Katowic, a dalej do Zwardonia i Zebrzydowic jest częścią jednego z głównych transeuropejskich korytarzy transportowych na kierunku północ - południe. Większość trasy wybudowana została w latach 70. ub. wieku. Poruszające się na niej pociągi mogą - na niektórych odcinakach - osiągnąć prędkość do 160 km/h.
Tzw. linia "Y" poprowadzi z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia. Trasa ma mieć 450 km. Według planów PKP Polskie Linie Kolejowe, jej budowa ma potrwać do 2014 do 2020 r.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: 5 mln zł ma kosztować modernizacja stacji Opoczno Południowe